مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مزایا و معایب استخدام مشاور تولید ناب

فلسفه تولید ناب بر حذف ضایعات به هر شکل در محیط کار متمرکز است. روش‌های ناب خاص شامل مدیریت موجودی به‌موقع، سیستم‌های زمان‌بندی Kanban، سازماندهی محل کار 5S، Scrum و سایر روش‌های توسعه نرم‌افزار «چابک» است. بسیاری از این مفاهیم و سیستم‌ها توسط سازنده خودرو تویوتا به دهه 1940 پیشگام شدند و متعاقباً به عنوان بهترین روش در بسیاری از صنایع فراتر از تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفتند.

مزیت: ضایعات را از بین می برد

هدف اصول ناب، به حداقل رساندن انواع ضایعات، از منابعی مانند عیوب مواد گرفته تا ارگونومی کارگران است. بسیاری از منابع ضایعات به راحتی قابل شناسایی و تصحیح هستند، مانند ماشینی که تنظیم نشده است و حجم بالایی از عیوب را ایجاد می کند. سایر اشکال زباله شامل شرایط محیطی است که مانع کارایی کارگران می شود. روشنایی بهتر ممکن است به کارگر در خواندن دستورالعمل های تولید کمک کند. جابجایی کمد پرونده ممکن است زمان تلف شده را برای یک کارمند از بین ببرد.

مزیت: رضایت کارگران

اجرای اصول ناب در شرکت شما نیاز به ورودی و مشارکت کارکنان تولید شما دارد. آنها اغلب در بهترین مکان برای دیدن محل اتلاف و ناکارآمدی هستند. کارمندان نه تنها به عنوان منبعی برای شما عمل می کنند، بلکه معمولاً کارمندان به تلاش های صادقانه برای مشارکت دادن آنها در فرآیندهای بهبود به شیوه ای مثبت پاسخ می دهند. هنگامی که آنها پیشنهادها و ایده‌ها را در کنار هم می‌بینند، احساس مالکیت و رضایت از مشارکت آنها بیشتر می‌شود.

مزیت: به موقع

JIT یک استراتژی است که نشان می دهد موجودی های بزرگ منابع شرکت را هدر می دهد. ارزش حقوق صاحبان سهام در موجودی کالاهای خام و نهایی در جریان نقدینگی اختلال ایجاد می کند. پول نیز از طریق کاهش نیازهای انبارداری ذخیره می شود. در سناریوی JIT عالی، مواد خام در لحظه ای که تولید به آنها نیاز دارد خریداری و تحویل می شود و محصول نهایی در لحظه ای که از خط تولید خارج می شود فروخته و تحویل می شود. در حالی که این سناریو ممکن است غیرممکن باشد، فلسفه ناب پیشنهاد می کند که به سمت ایده آل پیشرفت کنید.

مزیت: مزیت رقابتی

تکنیک‌های مشاور تولید ناب، فراتر از کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی، سیستم‌هایی را معرفی می‌کنند و مهارت‌هایی را با کارکنان شما توسعه می‌دهند که از تغییرات در محل کار که فروش جدید ایجاد می‌کند، پشتیبانی می‌کند. فضای ذخیره شده در انبارداری ممکن است برای افزودن خطوط محصول جدید استفاده شود. همین امر در مورد صرفه جویی در زمان نیز صادق است. کارکنان شما می توانند کارهای جدید را جذب کنند و به سرعت به تغییرات تقاضای مشتری واکنش نشان دهند. تولید سریع کار، در تکرارهای کوتاه، بدون اتلاف و تحویل به موقع، مزیت شما را نسبت به رقبا افزایش می دهد.

عیب: ناکارآمدی های جدید

از تکنیک های استخدام مشاوره تولید ناب می توان بیش از حد استفاده کرد. هنگامی که ردیابی بهره وری و ضایعات شروع به تأثیر بر زمان مصرف شده برای تولید می کند، راه حل به مشکل تبدیل می شود. هنگامی که اصول ناب برای اولین بار اعمال می شوند، می توانید انتظار بازدهی بیشتری نسبت به آینده داشته باشید. بالا بردن این انتظارات وسوسه انگیز است، اما باید ارزش پیشرفت ها را بررسی کنید. اگر توان عملیاتی را به 1000 قسمت در ساعت در یک بخش که می‌توانید تنها با 500 قطعه از مرحله قبلی تهیه کنید، بهبود بخشید، نتیجه خود را بهبود نداده‌اید.

نقطه ضعف: حاشیه خطا کم است

اصول JIT با اجزای سیستم پایدار بهترین کار را دارد. زمان تحویل کالاهای خام و تمام شده مشخص است و می توان عناصر تولید را بر این اساس برنامه ریزی کرد. تهاجمی بیش از حد در زمان‌بندی JIT شما را در برابر تنگناهای سیستمیک آسیب‌پذیر می‌کند. مشکلات تحویل تامین کننده ممکن است مواد خام شما را قطع کند و جریان تولید شما را مختل کند. شرایط اضطراری تعمیر و نگهداری می تواند توان تولید شما را کاهش دهد. هر گونه محدودیتی که در برنامه ریزی JIT شما لحاظ نشده باشد، کل سیستم را به خطر می اندازد. ممکن است تعادل حاشیه خطا و اتلاف سیستم دشوار باشد.

عیب: سرخوردگی کارگر

هنگامی که سطح خاصی از پالایش برآورده می شود، استفاده از روش های ناب برای کاهش اقتصاد بیشتر از تولید می تواند کارگران را دلسرد کند، انگیزه مثبت را معکوس کند و رهبری شما را تضعیف کند. روند عقب نشینی در بهبودهای قبلی ممکن است نشان دهنده نارضایتی کارگران باشد. ایجاد تعادل بین ایستایی و بهبود مستمر یک چالش در هر محیط ناب است. یک کسب و کار کوچک ممکن است به دلیل ماهیت کمتر پیچیده اش مستعد رسیدن به چنین اصلاحاتی باشد. آگاه باشید که تغییرات ادغام شده چگونه بر کارکنان شما تأثیر می گذارد تا میزان تأثیرگذاری بیشتر فشارها را ارزیابی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد