مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

نوع طراحی داشبورد را انتخاب کنید

احتمالاً خوانده اید که 3 نوع اصلی طراحی داشبورد وجود دارد. در واقع، این تنها زمانی صادق است که به داشبوردهای هوش تجاری نگاه کنید. سه نوع اصلی داشبورد BI عبارتند از:

·       داشبوردهای عملیاتی - این داشبوردها به کاربر کمک می کنند ببینند در حال حاضر چه اتفاقی می افتد

·       داشبوردهای تحلیلی این داشبوردها دید واضحی از روند عملکرد و مشکلات احتمالی به کاربر ارائه می دهند

·       داشبوردهای استراتژیک این نوع داشبورد به کاربر اجازه می دهد اهداف استراتژیک اصلی خود را از طریق KPI ها ردیابی کند.

در اینجا مزایای اصلی انواع مختلف داشبورد BI و زمان استفاده از آنها آورده شده است.

داشبوردهای عملیاتی

داشبوردهای عملیاتی برای نشان دادن وضعیت فعلی کاربر در برنامه شما استفاده می شود. از داشبوردهای عملیاتی برای نمایش اطلاعات مهم و مرتبط با زمان استفاده کنید. به عنوان مثال، در یک برنامه تجزیه و تحلیل وب، داشبورد عملیاتی می تواند شامل اطلاعاتی مانند: کاربران فعال در سایت، ارجاعات اجتماعی برتر و بازدید از صفحه در هر دقیقه باشد.

یک مثال کلاسیک داشبورد Google Analytics Real-time است.

گوگل در حال حاضر نمونه ای از طراحی داشبورد

داشبوردهای عملیاتی عالی هستند زیرا به کاربر اجازه می دهند وضعیت خود را در یک نگاه بررسی کند. باید آنها را طوری ساختار دهید که مهم‌ترین داده‌ها در بالا سمت چپ قابل مشاهده باشند (برای زبان‌های خواندن از چپ به راست)، به کاربر کمک می‌کند به محض باز کردن داشبورد یک عکس فوری دریافت کند. آنها می توانند حاوی چند نمودار باشند، اما نباید نماهای داده های دقیق را منعکس کنند.

داشبوردهای تحلیلی

داشبورد مدیریتی تحلیلی برای ارائه مجموعه داده های کلیدی به کاربر استفاده می شود که همیشه در برابر عملکرد قبلی منعکس می شود. آنها باید داده محور باشند و تا آنجایی که امکان پذیر است نمایش داده های مرتبط را نشان دهند.

داشبوردهای تحلیلی باید با داده های حساب کلیدی در جلو و مرکز پیشرو باشند و عناصر گرافیکی را به حداقل برسانند. آنها به عنوان یک فشارسنج از وضعیت کاربر در برنامه شما عمل می کنند و تشخیص مشکلات را برای کاربر آسان تر می کنند. این مثال خوب از منسون یارنل را بررسی کنید:

داشبوردهای استراتژیک

داشبوردهای استراتژیک برای نشان دادن عملکرد در برابر مجموعه ای از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده می شوند. همانطور که در این مثال عالی از Cascade مشاهده می شود، یک داشبورد استراتژیک باید نشان دهنده عملکرد کاربر شما در برابر اهداف استراتژیک خود باشد... و نه چیزهای دیگر.

سایر انواع داشبورد

در خارج از حوزه هوش تجاری، داشبوردها بسته به نوع برنامه شما، می توانند در اشکال و اندازه های مختلف باشند. زمان‌بندی‌ها، صفحات نمایه، کتابخانه فیلم شما... اگر یک صفحه با مهم‌ترین اطلاعات یا اقداماتی است که کاربر ممکن است بخواهد به آن دسترسی داشته باشد، داشبورد است.

داشبوردهای پلتفرم

داشبوردهای پلتفرم برای دسترسی کاربر به کنترل ها، ابزارها و تجزیه و تحلیل های مربوط به حساب کاربری خود در یک پلت فرم اجتماعی استفاده می شود. داشبورد استودیوی YouTube مثال خوبی است. یک نمای اولیه ساده، آخرین ویدیوهای کاربر را نشان می‌دهد، با برخی از آمار برای هر کدام.

همچنین کارت هایی برای تجزیه و تحلیل کانال، نظرات و اخبار و نکات وجود دارد. در نوار کناری، کاربر می تواند به تعداد زیادی ابزار و کنترل حساب، از جمله مدیر ویدیو، وضعیت کانال و موارد دیگر دسترسی داشته باشد. یوتیوب همه چیز را ساده نگه می دارد و در عین حال کنترل کامل را به کاربر می دهد.

داشبوردهای زمان در برنامه

یک روند جدید محبوب در برنامه های تلفن همراه این است که به کاربر اطلاعاتی در مورد مدت زمانی که در هر برنامه صرف می کند ارائه می دهد. اگر روی یک برنامه اجتماعی جدید کار می‌کنید، می‌خواهید این نوع داشبورد را در آن قرار دهید. ایده این است که به کاربران کمک کند تا ببینند آیا زمان زیادی را صرف دستگاه خود می کنند یا خیر.

داشبورد فعالیت شما در اینستاگرام نسبتاً معمولی است. این بسیار اساسی است، با میانگین زمان روزانه کاربر در برنامه، با نمودار میله ای که نشان می دهد زمان روزانه در برنامه در طول هفته گذشته چگونه تغییر کرده است. در نهایت، داشبورد شامل دو گزینه کنترلی است که به کاربران اجازه می دهد زمان روزانه خود را در اینستاگرام کاهش دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد