مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مثال‌های استراتژی اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس سرخ: کدام یک برای شما مناسب است

اصطلاحات تخصصی صنعت کمک می‌کند تا نام‌ها را در چهره‌های متعدد مفاهیم و استراتژی‌های نوآوری قرار دهیم. متأسفانه، به بسیاری از انتزاعات مرتبط با مدیریت نوآوری نیز کمک می کند. تفاوت بین استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز در درجه اول در بازار هدف نهفته است. استراتژی اقیانوس آبی بازار جدیدی را باز می کند. استراتژی اقیانوس سرخ در فضای موجود رقابت می کند.

آشنا بنظر رسیدن؟ اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز هر نوع استراتژی نوآوری را توصیف و توضیح می دهند. پست وبلاگ ما را به یاد دارید که تفاوت بین نوآوری پایدار و مخرب را توضیح می دهد؟ خوب، اگر این استراتژی نوآوری 101 بود، این استراتژی نوآوری 102 است. به عقب خوش آمدید، دانش آموزان متعهد، امروز ما در مورد مثال های استراتژی اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز بحث خواهیم کرد، و ما انتظار داریم همه شما بهترین رفتار خود را داشته باشید. امیدواریم که شما را به یاد آن معلم جایگزین وحشتناکی که همه ما در دبیرستان داشتیم، نینداخته باشد.

مثال‌هایی از استراتژی اقیانوس آبی

هنگام جستجوی مثال‌های استراتژی اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز، احتمالاً بارها و بارها با چند مورد مشابه روبرو می‌شوید. آمازون معمولاً به دلیل شروع کتابفروشی جایگزین، در صدر جدول قرار دارد و پس از اوبر. آمازون یک نمایش ایده آل است. آمازون با انجام برخی تجزیه و تحلیل رقبا و اضافه کردن تئوری اقیانوس آبی، یک پیشنهاد منحصر به فرد در بازاری ایجاد کرد که هنوز وجود نداشت. همه چیز با تجزیه و تحلیل رقبا شروع می شود. با این حال، اوبر نمونه ای از استراتژی اقیانوس آبی نیست. همانطور که به مثال‌های زیر نگاه می‌کنید، سعی کنید خودتان نتیجه‌گیری کنید که چرا این اتفاق افتاده است.

رادیو جیبی

روزی روزگاری، داشتن رادیو کار پرهزینه ای بود. شرکت‌هایی مانند RCA برای ایجاد رادیوهای باکیفیت برای مصرف‌کنندگان رده بالا سخت تلاش کردند. بسیاری از مردم قادر به خرید این رادیوهای مجلل معمولی نبودند. سونی با احساس شکست RCA در تشخیص ارزش بازار پایین، یک رادیو قابل حمل ارزان قیمت معرفی کرد. این بازار عمدتاً برای نوجوانان عرضه می شد، بازاری که قبلا نادیده گرفته شده بود. علیرغم کیفیت صدای ضعیف تر TR-63، موفقیت بزرگی بود.

iTunes

قبل از ظهور iTunes اپل، مردم سی‌دی می‌خریدند یا CD-R را با سایت‌هایی مانند Napster می‌نوشتند که mp3‌های قابل دانلود را ارائه می‌کردند. درسته بچه ها مردم با دایناسورهای خود به نزدیکترین دهکده با یک فروشگاه ضبط می‌رفتند تا لوح‌های فشرده تهیه کنند. این تا زمانی است که iTunes صحنه را با یک جایگزین مقرون به صرفه مختل کرد. شوخی توجه به این نکته مهم است که مثال اینجا iTunes است، نه iPod. آی پاد از اولین پخش کننده mP3 قابل حمل موجود فاصله داشت. در واقع، سخت افزار (iPod) تقاضا برای نرم افزار (iTunes) را ایجاد کرد. بنابراین، یک بازار کاملاً جدید متولد شد.

چک لیست استراتژی اقیانوس آبی

اگر تصمیم نگرفته اید که چرا Uber نمونه ای از استراتژی اقیانوس آبی نیست، سعی کنید آن را از طریق چک لیست زیر اجرا کنید:

·        آیا بازاری را ایجاد کرد که قبلاً وجود نداشت؟

·        آیا تمایز و مقرون به صرفه بودن را با شکستن مبادله ارزش و هزینه دنبال می کند؟

·        آیا رقابت وجود ندارد یا نامربوط؟

طبق چک لیست بالا، اوبر در همه حساب ها معیارهای اقیانوس آبی را برآورده نمی کند. با این حال، به عنوان یک تمایز عالی بین مثال‌های استراتژی اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز عمل می‌کند.

نمونه های استراتژی اقیانوس سرخ

اوبر

اوبر در سانفرانسیسکو به عنوان یک سرویس خودروی مشکی بر اساس تقاضا راه اندازی شد. بازار حمل و نقل مجلل و بر اساس تقاضا برای مدت طولانی وجود داشته است. خدمات خودروهای لوکس بر آن فضا مسلط بودند، اما از طریق یک اپلیکیشن قابل دسترسی نبودند. این تمایز منجر به حذف موفقیت آمیز سهم بازار از خدمات خودروهای سیاه و لیموزین شد. برخی استدلال می کنند که اوبر یک نوآوری مخرب است و بنابراین، یک نمونه استراتژی اقیانوس آبی است. با این حال، از یک بازار موجود بهره برداری کرد و از نظر استراتژیک تمایز را بر مقرون به صرفه بودن اولویت قرار داد و از مبادله ارزش و هزینه فعلی حمایت کرد.

بزرگنمایی

هنگامی که Zoom راه اندازی شد، پلتفرم های چت تصویری به دور از ایده جدید بودند. با این وجود، زوم در رقابت بسیار موفق بوده است. این بهره برداری از بازار از طریق دسترسی و مقرون به صرفه بودن به دست آمد. طراحی ساده زوم تجربه کاربری بسیار برتری را ایجاد می کند. البته، این واقعیت که میزبانی کنفرانس کاملاً رایگان است نیز ضرری ندارد.

چک لیست استراتژی اقیانوس سرخ

با توجه به اشباع بازاری که امروزه شاهد آن هستیم، نشان دادن استراتژی اقیانوس سرخ بسیار ساده تر است. اما هنگام بحث در مورد مثال‌های استراتژی اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز، به داشتن یک استاندارد مقایسه کمک می‌کند.

·        آیا در فضای بازار موجود قرار داشت؟

·        آیا تمایز یا مقرون به صرفه بودن را با ایجاد مبادله ارزش و هزینه دنبال می کند؟

·        آیا آنها رقابت را شکست دادند؟

توجه داشته باشید که آخرین چک باکس نشان می دهد که رقابت همچنان مرتبط است. در مقابل، استراتژی اقیانوس آبی به بی ربط بودن رقبا بستگی دارد (بازار کاملاً جدید، یادتان هست؟). همچنین، توجه داشته باشید که نمونه های استراتژی اقیانوس آبی باید متفاوت و مقرون به صرفه باشند در حالی که نمونه های استراتژی اقیانوس قرمز فقط باید متفاوت باشند. هی، چرا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد