مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

اگر راهی برای فراتر رفتن کسب و کارتان از مرزهای رقابت و ایجاد فضای بازار منحصر به فرد خود وجود داشت، چه؟ اگر بتوانید سرعت را تنظیم کنید و محصولات منحصربه‌فرد خلق کنید، در حالی که به بازارهای جدید سودآور دست می‌یابید؟

تعریف استراتژی اقیانوس آبی

 استراتژی اقیانوس آبی بازاری را برای یک محصول مشخص می کند که در آن رقابت وجود ندارد یا رقابت بسیار کمی وجود دارد. این استراتژی حول محور یافتن کسب‌وکاری است که شرکت‌های بسیار کمی در آن فعالیت می‌کنند و هیچ فشار قیمتی در آن وجود ندارد.

کیم در مقاله ای در فوربس توضیح می دهد که استراتژی اقیانوس آبی به ویژه زمانی ضروری است که عرضه در بازار از تقاضا بیشتر باشد. این وضعیت امروز در مورد صنایع بیشتر و بیشتری اعمال می شود و در آینده حتی بیشتر خواهد شد.

استراتژی اقیانوس آبی مفهومی است که بیان می‌کند در یک بازار رقابتی، گاهی اوقات ایجاد «فضای بازار بی‌رقیب» آسان‌تر از رقابت با رقبا است.

این اصطلاح از کتاب "استراتژی اقیانوس آبی" (مطبوعات بازنگری هاروارد، نسخه توسعه یافته، 2015)، نوشته دبلیو چان کیم و رنه موبورن گرفته شده است. هدف این استراتژی هم تمایز قوی محصول و هم هزینه کم است که رقابت را بی ربط می کند.

هدف استراتژی اقیانوس آبی جلب تقاضای جدید و بی ربط کردن رقابت با معرفی محصولی با ویژگی های برتر است. این به کسب و کار کمک می کند تا سود زیادی به دست آورد زیرا ممکن است قیمت محصول به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن کمی بالا باشد.

نمونه هایی از استراتژی اقیانوس های آبی

با وجود کاهش ساختاری در صنعت سیرک، سیرک دو سولیل درآمد خود را در ده سال گذشته با اختراع مجدد سیرک چندین برابر کرده است. سیرک به جای رقابت در محدوده صنعت موجود یا تلاش برای ربودن مشتریان از رقبا، یک فضای تجاری بدون چالش ایجاد کرد که رقابت را نامربوط می کرد.

سیرک چیزی را ایجاد کرده است که اقیانوس آبی نامیده می شود، فضای بازاری که قبلاً ناشناخته است. در اقیانوس های آبی، تقاضا به جای مبارزه ایجاد می شود. فرصت های زیادی برای رشد سودآور و سریع وجود دارد.

آمازون از یک خرده فروش آنلاین به یک پلتفرم دیجیتال تبدیل شده است که تقریباً هر چیزی را می فروشد.

فقط به اولین چرخش «اقیانوس آبی» آن در خرده‌فروشی کتاب فکر کنید که آن را با عرضه‌اش از دیگر بازیگران متمایز می‌کند: «بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌ها در جهان، قیمت‌های خوب، تأیید خودکار سفارش‌های خریداران، توصیه‌های آنها - به عنوان مثال. «آنها هم خریدند».

کاربران اپل می توانند موسیقی قانونی و باکیفیت را با قیمت مناسب از iTunes دانلود کنند، که باعث می شود منابع توزیع موسیقی سنتی بی ربط باشد. پیش از این، لوح فشرده یا سی دی به عنوان رسانه سنتی برای پخش و گوش دادن به موسیقی استفاده می شد.

چگونه یک اقیانوس آبی ایجاد کنیم؟

در اقیانوس‌های سرخ، یعنی در تمام صنایعی که در حال حاضر وجود دارند، شرکت‌ها با تصاحب سهم بیشتری از تقاضای محدود رقابت می‌کنند. همانطور که فضای بازار به طور فزاینده ای شلوغ می شود، چشم انداز سود و رشد کاهش می یابد. محصولات تبدیل به کالا می شوند و رقابت فزاینده تبدیل به رشد می شود.

دو راه برای ایجاد اقیانوس های آبی وجود دارد:

 یکی راه اندازی صنایع کاملاً جدید است، مانند کاری که eBay با حراج های آنلاین انجام داده است. اما زمانی که یک شرکت مرزهای یک صنعت موجود را گسترش می‌دهد، بسیار رایج‌تر است که یک اقیانوس آبی در داخل یک اقیانوس قرمز ایجاد شود.

روش شناسی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی یک رویکرد سیستماتیک را ترسیم می‌کند که هدف آن غیرضروری کردن رقابت است و اصول و ابزارهایی را که هر سازمانی می‌تواند برای ساختن و ایجاد اقیانوس‌های آبی خود از آن استفاده کند، ترسیم می‌کند.

دستورالعمل های زیر را می توان به شرکت هایی که به دنبال ایجاد اقیانوس های آبی هستند ارائه کرد:

·        ویژگی ها و ابعاد کلیدی را که در حال حاضر یک محصول یا خدمات را تعریف می کنند، شناسایی کنید.

·        گروهی از مشتریان را شناسایی کنید که فقط برای زیرمجموعه ای از این ویژگی ها ارزش قائل هستند. این مشتریان ممکن است در حال حاضر از جایگزین های پایین تر استفاده کنند یا ممکن است با مشتریان فعلی بسیار متفاوت باشند در حالی که نیازهای مشابهی در سطح اساسی دارند.

·        محصول یا خدمات را در ابعادی که مشتریان هدف جدید ارزش کمتری دارند، کمتر کنید. این مرحله غیر شهودی است، اما برای ایجاد ارزش و در عین حال کاهش هزینه ها ضروری است.

·        بهبود محصول یا خدمات جدید را با توجه به ابعاد ارزیابی شده در نظر بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد