مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

تولید ناب چیست؟ اصول تولید ناب انواع ضایعات در فرآیند تولید ناب

تولید ناب به یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر شرکتی بیفتد می پردازد: ضایعات. عدم استفاده کامل از تمام منابع خود به معنای از دست دادن کارایی و در نتیجه، تولید شیرین کاری است. این منابع نادیده گرفته شده شامل همه چیز از ساخت ابزارهای مدیریت پروژه گرفته تا مهارت های کارکنان است.

البته صنعت مملو از زباله است. چه کارگران بیکار یا مواد بلااستفاده که قابل بازیافت یا استفاده مجدد نیستند، نتایج یکسان است: کاهش بهره وری. این اصرار بر حذف ضایعات و بهبود فرآیند تولید جایی است که ایده ناب به عنوان یک سیستم مدیریت توسعه یافت.

مشاور تولید ناب یا تولید ناب نامیده می شود، حقیقت این است که تکنیک های ناب مانند نقشه برداری جریان ارزش یا تحویل به موقع را می توان به طور جهانی برای بهبود فرآیند، مدیریت موجودی و مدیریت زنجیره تامین به کار برد. اصول تولید ناب می تواند به فرآیندهای کسب و کار شما کمک کند تا کارایی داشته باشند و در نتیجه در هر بازاری موثرتر و رقابتی تر شوند.

تولید ناب چیست؟

مشاوره تولید ناب یک سیستم تولیدی است که بر کاهش ضایعات، ایجاد ارزش برای مشتری و به دنبال بهبود مستمر فرآیند تمرکز دارد. این امر با استفاده از اصول، تکنیک ها و ابزارهای ناب مدیریت پروژه به دست می آید. روش ناب اولین بار در سیستم تولید تویوتا (TPS) پیاده سازی شد که فرآیند تولید این شرکت را متحول کرد.

اصول تولید ناب

در اینجا پنج اصل مدیریت ناب که برای بهینه‌سازی سیستم‌های تولید ناب به کار می‌روند آورده شده است:

ارزش

 قبل از شروع شناسایی و حذف ضایعات، باید مشخص کنید چه چیزی برای مشتری ارزشمند است. هنگامی که مشتری تعریف می کند که چه چیزی برای او ارزشمند است، می توانید محصولی ایجاد کنید که فقط موارد ضروری را داشته باشد و تمام کارهای غیر ضروری و اجزای مرتبط با آن را حذف کنید.

نقشه جریان ارزش

 یک نقشه جریان ارزش به مدیران اجازه می دهد تا هر مرحله از فرآیند تولید را برای شناسایی ضایعات و فرصت های بهبود تجسم کنند.

ایجاد جریان

 یکی از اهداف تولید ناب، بهبود فرآیند است. به این دلیل است که وقتی مراحل جریان ارزش را بهبود بخشید، می توانید زمان تولید خود را کاهش دهید.

سیستم کششی

 سیستم کششی شامل شروع کار جدید تنها زمانی است که تقاضای مشتری برای آن وجود داشته باشد. این همان چیزی است که از تولید به موقع پشتیبانی می کند.

بهبود مستمر

 این اصل ناب شامل استفاده مداوم از تکنیک های ناب مانند نقشه برداری جریان ارزش برای یافتن و حذف ضایعات است.

از طریق این اصول تولید ناب است که روش ناب به بهبود سیستم های تولید کمک می کند. این ساختار عملیاتی را برای درک، اجرا و مدیریت محیط کار ساده می کند. تویوتا برای انجام همه این کارها به طور همزمان از یک روش راهنمایی به نام Senpai و Kohai استفاده می کند که به ارشد و جوان ترجمه می شود. این تفکر ناب را در سراسر ساختار سازمانی از گروه به بالا پرورش می دهد.

برای اجرای فرآیندهای تولید ناب، شما نیاز به یک نرم افزار مدیریت کار دارید که امکان برنامه ریزی، همکاری، گردش کار و تجزیه و تحلیل داده ها را فراهم می کند. ProjectManager همه اینها و بیشتر را انجام می دهد. فرآیندها را با نمودارهای گانت برنامه ریزی کنید، گردش کار را اجرا کنید و ضایعات را با بردهای کانبان کاهش دهید و پیشرفت را با داشبوردهای زمان واقعی پیگیری کنید. به صورت رایگان شروع کنید.

انواع زباله در فرآیند تولید ناب

زباله مفهوم ساده ای در مدیریت ناب نیست. اگر به سادگی مورد توجه قرار گیرد، کاهش محدود خواهد شد. برای اینکه مدیریت پروژه ناب بیشترین اثربخشی را داشته باشد، باید انواع ضایعات شناسایی و حذف شوند. ما به هشت نوع زباله در مدیریت ناب خواهیم پرداخت.

ابتدا، بیایید به هفت نوع ضایعات تولیدی بدون چربی که توسط تایچی اوهنو، مهندس ارشد تویوتا، برای سیستم تولید تویوتا (TPS) توسعه یافته است، نگاه کنیم.

حمل و نقل غیر ضروری

 حمل و نقل غیرضروری کارکنان، ابزار، مواد یا تجهیزات زباله ای است که باید با بهینه سازی چیدمان کارخانه ها از بین برود.

موجودی مازاد

 وجود موجودی مازاد می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله عدم شناسایی محصولات معیوب به موقع یا افزایش زمان تحویل در فرآیند تولید شود. حرکت غیر ضروری افراد، تجهیزات یا ماشین آلات: این ضایعات با بکارگیری تکنیک های مدیریت علمی برای بهینه سازی حرکتی که افراد، تجهیزات یا ماشین آلات در طول فرآیند تولید انجام می دهند، حذف می شوند.

انتظار (Idle Workers یا Idle Equipment)

 این نوع ضایعات زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان نمی‌توانند کار کنند، زیرا منتظر مواد یا تجهیزات هستند، یا در حالت مخالف، ممکن است تجهیزات بیکار در انتظار تعمیر و نگهداری باشد.

تولید بیش از حد

 تولید بیش از حد منجر به موجودی اضافی و سایر مسائل در فرآیند تولید می شود. به همین دلیل است که تولید ناب روش تولید به‌موقع را اجرا می‌کند که تنها شامل تولید آن چیزی است که مورد تقاضای مشتریان است.

پردازش بیش از حد

این ضایعات شامل افزودن اجزا یا ویژگی هایی به یک محصول است که مورد نیاز مشتری نیست، که آنها را غیر ضروری می کند. داشتن محصولات معیوب ضایعاتی است که باید تا حد امکان کاهش یابد. آنها می توانند بر رضایت مشتری و افزایش هزینه ها تأثیر بگذارند.

علاوه بر این انواع ضایعات، کارشناسان تولید ناب، هشت نوع زباله به نام «استعداد یا نبوغ استفاده نشده» را پیشنهاد کرده‌اند که زمانی اتفاق می‌افتد که نظرات کارگران در شناسایی انواع زباله و بهبود فرآیندهای تولید در نظر گرفته نشود. بازخورد آنها مهم است زیرا آنها هر روز مسائل را تجربه می کنند و افکار آنها می تواند در روند نقشه برداری جریان ارزش بسیار مفید باشد.

برای ساده کردن کارها و درک آن برای اعضای تیم خود، این انواع زباله را می توان در 3 دسته بزرگتر دسته بندی کرد.

·        مورا: ناهمواری یا ضایعات ناشی از نوسانات تقاضا. این می‌تواند ناشی از درخواست‌های مشتری باشد، اما می‌تواند به دلیل افزودن خدمات جدید و در نتیجه کار اضافی توسط سازمان باشد.

·        موری: اضافه بار، یا هدر رفتن به دلیل تلاش برای انجام کارهای بیش از حد در یک زمان. این به تخصیص منابع مربوط می شود. وقتی افراد بسیار کمی سعی می کنند کارهای زیادی انجام دهند، اغلب وقت خود را برای جابجایی از یک کار به کار دیگر تلف می کنند.

·        مودا: کار بدون ارزش افزوده یا ضایعات فرآیندی. این ضایعات محصول جانبی چیز دیگری است. به سه چیز فکر کنید: ارزش، کاری که ارزش فوری برای مشتری می‌افزاید. ضایعات ضروری که از فعالیت‌هایی حمایت می‌کنند که ارزش افزوده دارند. و زباله های غیر ضروری، فعالیت هایی که ارزش افزوده ای ندارند. بنابراین، ناب ارزش را به حداکثر می‌رساند، ضایعات ضروری را به حداقل می‌رساند و ضایعات غیر ضروری را به طور کلی حذف می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد