داشبورد هوش تجاری یا داشبورد BI، ابزاری برای تجسم و تجزیه و تحلیل داده ها است که وضعیت شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و سایر معیارهای مهم تجاری و نقاط داده یک سازمان، بخش، تیم یا فرآیند را در یک صفحه نمایش می دهد. داشبوردها جزء لاینفک اکثر پلتفرم های نرم افزار BI هستند و به طور گسترده برای ارائه اطلاعات تحلیلی به مدیران تجاری و کارگران استفاده می شوند.
داشبوردهای BI که گاهی اوقات به عنوان داشبوردهای تجاری و داشبوردهای داده نیز شناخته میشوند، معمولاً حاوی تجسمهای دادههای متعددی هستند تا به کاربران تجاری دیدگاهی ترکیبی از KPIها و روندها برای تصمیمگیری عملیاتی و برنامهریزی استراتژیک ارائه دهند. آنها تعاملی تر از گزارش های ایستا هستند و معمولاً کاربران را قادر می سازند تا برای تجزیه و تحلیل بیشتر به داده هایی که زیربنای نمودارها و گرافیک ها هستند دسترسی داشته باشند. در برخی موارد، داشبوردها توسط اعضای یک تیم BI طراحی می شوند. در برخی دیگر، آنها توسط تحلیلگران تجاری و سایر کاربران ابزارهای سلف سرویس BI ایجاد می شوند.
علاوه بر پشتیبانی از تعامل، ویژگیهای ضروری نرمافزار داشبورد BI مدرن شامل یک رابط قابل تنظیم، قالبهای داشبورد برای تسریع فرآیند طراحی و توانایی استخراج دادههای تاریخی و بلادرنگ است. ابزارهای داشبورد همچنین کتابخانههایی از ویجتها، نمادها و تصاویر را ارائه میکنند که میتوانند به داشبورد اضافه شوند تا عملکردها را خودکار کنند و قابلیت استفاده و جذابیت بصری را بهبود بخشند، همچنین برگهها، منوهای کشویی و سایر ویژگیهای ناوبری.
اجزای اصلی داشبوردهای طراحی شده شامل موارد زیر است:
اتصال به منابع داده بسته به دادههایی که کاربران باید ببینند، داشبوردهای BI را میتوان به انبارهای داده، مارتهای داده و دریاچههای داده - رایجترین فروشگاههای دادههای تحلیلی - یا به سیستمهای عملیاتی، تجهیزات صنعتی و فیدهای دادههای خارجی برای اطلاعات بیشتر متصل کرد. -اطلاعات تاریخ
تجسم داده ها داشبوردها را میتوان با انواع مختلف تجسم دادهها پیکربندی کرد تا معیارهای عملکرد، آمار و اطلاعات دیگر را نشان دهد. تجسمهای پشتیبانیشده از نمودارهای خطی و میلهای اصلی تا گرافیکهای دقیقتر، مانند نمودارهای حباب، نقشههای حرارتی و نمودارهای پراکنده را شامل میشود.
جداول داده ها داشبوردهای BI همچنین ممکن است جداول داده هایی را در خود جای دهند که نگاهی اجمالی به مقادیر داده مربوطه ارائه می دهند. دادههای جدولی اغلب شامل کدگذاری رنگی یا سایر روشهای گرافیکی برای برجسته کردن اطلاعات خاص هستند - به عنوان مثال، کاهش فروش یا ضرر مالی.
این ویژگی به کاربران امکان می دهد با کلیک بر روی تصویرسازی داده ها اطلاعات بیشتری به دست آورند یا به داده های دقیق نگاه کنند و تجزیه و تحلیل کنند. انجام این کار آنها را به تصویرسازیها یا جداول دادههای اضافی میبرد، که اغلب به صورت سلسله مراتبی مرتب شدهاند تا افراد بتوانند در صورت تمایل چندین سطح را بررسی کنند.
فیلترهای داده یکی دیگر از ویژگیهای تعاملی، فیلترها، کاربران را قادر میسازد تا محدودههای تاریخ و زمان، تنظیمات جغرافیایی و سایر پارامترها را در تجسم دادهها سفارشی کنند تا نمای متمرکزتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند.
داشبوردها اغلب شامل جعبههای متنی مستقل و نکات ابزار اطلاعاتی پاپآپ هستند که دادههای در حال تجسم را توضیح میدهند یا اطلاعات و زمینههای اضافی درباره نتایج تجزیه و تحلیل ارائه میدهند.
این طراحی داشبورد معیارهایی مانند هزینه سوخت و خودرو، روند تصادفات و موارد دیگر را نشان میدهد. ARI
داشبوردهای BI شاخصهای کلیدی عملکرد و نقاط داده مختلف را نمایش میدهند - در این مثال، مجموعهای از معیارهای مدیریت ناوگان.
داشبورد هوش تجاری به طور فزاینده ای به عنوان ابزارهای حیاتی در نظر گرفته می شوند تا به شرکت ها کمک کنند تا بینش های تجاری با ارزشی را از انبارهای رو به رشد داده های خود به دست آورند، از جمله مجموعه هایی از داده های بزرگ که اغلب داده های ساختار یافته را که معمولاً در برنامه های BI استفاده می شود با فرم های داده های بدون ساختار و نیمه ساختار یافته ترکیب می کنند. داشبوردهایی که به خوبی طراحی شده اند مزایای تجاری مختلفی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، آنها:
· امکان تصمیم گیری آگاهانه و برنامه ریزی استراتژیک توسط مدیران کسب و کار.
· دادههای فشرده و معیارهای تجزیه و تحلیل تجاری را برای کاربرانی که تحلیلگران ماهری نیستند به راحتی قابل درک کنید.
· به شناسایی روندهای کسب و کار کمک می کند تا سازمان بتواند برای سرمایه گذاری از فرصت ها و رسیدگی به مشکلات اقدام کند.
· تسهیل استقرار و استفاده از برنامه های کاربردی سلف سرویس BI توسط تحلیلگران تجاری، مدیران و کارگران؛
· از طریق افزایش اشتراک گذاری اطلاعات، از تجزیه و تحلیل داده ها و فرآیندهای تصمیم گیری مشارکتی بیشتر پشتیبانی کنید. و
· امکان تجسم داده های متعدد را برای قابل فهم تر و مفیدتر کردن داده ها فراهم می کند.
· اما داشبوردها هم برای تیم های BI و هم برای کاربران تجاری چالش هایی ایجاد می کنند. معایب احتمالی B داشبوردهای I لزوماً از طراحی نرم افزار ناشی نمی شوند، بلکه بیشتر از نحوه استفاده از داشبوردها و هزینه ایجاد، پیاده سازی و نگهداری آنها ناشی می شوند. در بسیاری از شرکت ها، متخصصان BI و IT هنوز داشبوردها را برای کاربران طراحی و به روز می کنند و همچنین مسئول مستندسازی داشبوردها و ردیابی استفاده از آنها هستند.
چالش های دیگری که سازمان ها در ساخت داشبوردهای موثر با آن مواجه هستند عبارتند از:
· طراحی داشبورد بسیار زرق و برق دار یا به هم ریخته که استفاده از داشبورد را سخت می کند.
· جاسازی اطلاعات بصری بیش از حد و محدود نکردن داده های خام مرتبط به آنچه مورد نیاز است.
· ارائه زمینه برای روشن کردن چگونگی ارتباط KPI و سایر دادهها برای کاربران نهایی؛
· مشکل در ایجاد مسیرهای مته به پایین برای آب کردن داده های زیربنایی معیارهای سطح. و
· ارائه نادرست داده ها در داشبورد یا حذف داده های مربوطه، منجر به تجزیه و تحلیل نادرست می شود.
یک طراحی داشبورد مدیریتی خوب، بینشهای کسبوکار را که از دادهها به دست میآیند، بهگونهای ارائه میکند که به راحتی قابل درک باشد. در یک داشبورد با طراحی خوب، اجزای مختلف به طور یکپارچه با یکدیگر ترکیب میشوند تا نماهایی از دادهها را ارائه دهند که به کاربران نهایی اطلاعات عملی برای تصمیمگیری و وظایف عملیاتی میدهد، در حالی که به آنها اجازه میدهد در صورت نیاز، دادههای دانهدار بیشتری را مشاهده کنند.
به طور کلی، بهترین شیوه های طراحی داشبورد:
· مشارکت کاربران نهایی در فرآیند طراحی داشبورد BI؛
· اصلاح طرح ها در حین توسعه با استفاده از رویکرد تکراری.
· دقیقاً داده هایی را که کاربران مورد نظر نیاز به ردیابی دارند، شناسایی کنید.
· امکان سفارشی سازی داشبوردها توسط بخش های مختلف یک شرکت
· در حجم اطلاعات ارائه شده به کاربران زیاده روی نکنید.
· داده های موجود در داشبوردهای BI را به روز و به روز نگه دارید.
· شامل در نظر گرفتن مسائل مربوط به UX، با آزمایش اولیه برای شناسایی هرگونه مشکل.
برخی از مشاوران توصیه می کنند که تیم های BI و تجزیه و تحلیل روشی مشابه چرخه عمر توسعه نرم افزار برای طراحی داشبورد اتخاذ کنند. انجام این کار مراحل مدیریت پروژه را در طراحی داشبورد BI رسمی می کند، از شناسایی نیازمندی های تجاری برای داشبورد گرفته تا ارزیابی کیفیت داده ها، ایجاد و آزمایش طرح های اولیه، اصلاح آنها در صورت نیاز و مستندسازی داشبوردهای تمام شده.
سازمانها انواع داشبوردهای عملیاتی و تحلیلی را برای حمایت از تصمیمگیری در سطح سازمانی و در بخشهای جداگانه مستقر میکنند. در اینجا نمونههایی از انواع رایج داشبوردهای BI که برای عملکردهای مختلف طراحی شدهاند، همراه با توضیحاتی درباره مواردی که شامل و نحوه استفاده از آنها میشوند، آورده شده است.
این داشبوردها به طور گسترده توسط مدیران شرکت ها، مدیران تجاری و تیم های فروش و بازاریابی استفاده می شود. داشبورد فروش شامل دادههای مربوط به فروش محصول یا خردهفروشی، هزینه عملیات فروش و سایر شاخصهای کلیدی عملکرد است که به کاربران امکان میدهد پیشرفت را در برابر اهداف فروش ردیابی کنند و نقاط مشکل بالقوه را شناسایی کنند. به طور مشابه، داشبورد بازاریابی حاوی دادههایی در مورد هزینهها، نرخ پاسخ، تولید سرنخ و سایر معیارهای بازاریابی است.