چه چیزی یک داشبورد خوب را می سازد؟ یک داشبورد داده موثر باید چشمگیر و در عین حال از نظر بصری متعادل، هوشمندانه و در عین حال ساده، در دسترس، کاربرپسند و متناسب با اهداف شما و همچنین مخاطبان شما باشد. تمام نکات طراحی داشبورد بالا، فرآیندی را تشکیل میدهند که به شما کمک میکند تصاویری بسازید که تلاشهای تجزیه و تحلیل دادههای شما را به طور تصاعدی افزایش میدهد. علاوه بر این، طراحی داشبورد مدیریتی باید بالاتر از مهارتهای هوش تجاری (BI) شما باشد.
هر داشبوردی که ایجاد میکنید باید برای یک گروه کاربر متمرکز با هدف کمک به کاربران برای استفاده از فرآیندهای تصمیمگیری تجاری و تبدیل بینش دیجیتال به اقدامات استراتژیک مثبت وجود داشته باشد.
اطلاعات تنها زمانی ارزشمند است که به طور مستقیم قابل اقدام باشد. بر اساس این اصل، بسیار مهم است که کاربر نهایی بتواند از اطلاعات ارائه شده توسط داشبورد برای ارتقای اهداف، نقش ها و فعالیت های شخصی خود در کسب و کار استفاده کند.
تنها با استفاده از بهترین و متعادل ترین اصول طراحی داشبورد، مطمئن خواهید شد که همه افراد در سازمان شما می توانند اطلاعات کلیدی را به راحتی شناسایی کنند، که رشد، توسعه و تکامل کسب و کار شما را تسریع می کند. این به معنای مخاطب بیشتر، دسترسی بیشتر، و سود بیشتر - اجزای کلیدی یک کسب و کار موفق است. بنابراین اگر میپرسید چند مرحله برای ایجاد یک داشبورد مؤثر توصیه میشود؟ پاسخ در این مقاله نهفته است. به این مرحله پایبند باشید، داشبوردهای شما مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار می دهند، اما همچنین زندگی تجزیه و تحلیل داده های شما را بسیار آسان تر می کنند.
هر داشبورد جامع مدیریتی که ارزشش را داشته باشد به شما این امکان را می دهد که به آسانی روندها، معیارها یا بینش های خاصی را بررسی کنید. هنگام در نظر گرفتن اینکه چه چیزی یک داشبورد خوب را می سازد، فاکتورگیری ابزارک های آموزشی، کلیک برای فیلتر و فاصله زمانی در طراحی شما حیاتی است.
Drill-down یک ویژگی تعاملی هوشمند است که به کاربر این امکان را می دهد تا اطلاعات جامع تری داشبورد مربوط به یک عنصر خاص، متغیر یا شاخص عملکرد کلیدی را بدون ازدحام بیش از حد طرح کلی بررسی کند. آنها منظم، تعاملی هستند و به شما این امکان را می دهند که در صورت تمایل، بینش های کلیدی را مشاهده یا پنهان کنید، نه اینکه در انبوهی از اطلاعات دیجیتالی گل آلود بگردید:
یکی دیگر از عناصر تعاملی که در تجزیه داده ها بسیار مهم است، گزینه کلیک به فیلتر است. این ویژگی به کاربران امکان میدهد از ابعاد نمودارها و نمودارها در داشبورد به عنوان مقادیر فیلتر موقت استفاده کنند. در عمل، این بدان معناست که این فیلتر فقط با کلیک بر روی یک مکان خاص، مانند مثال زیر، داده ها را در کل داشبورد اعمال می کند:
این مثال نشان میدهد که چگونه دادهها را فقط برای استرالیا، برای اکتبر فیلتر کردیم.
نگاه کردن به داده ها در طول زمان یکی دیگر از عناصر مهمی است که در طراحی داشبورد باید در نظر گرفته شود. ویجت فاصله زمانی شما را قادر به انجام این کار می کند. این یک ویژگی منظم است که به شما امکان می دهد مقیاس های زمانی فردی را در نمودارهای مختلف افزایش دهید، به این معنی که می توانید به راحتی به داده های خود در طول روز، هفته، ماه یا سال نگاه کنید.
این عناصر در طراحی داشبورد از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا کمک میکنند تا داشبورد از تعداد زیادی عناصر خالی بماند، در حالی که تعامل آن را قادر میسازد تا تمام دادههای مورد نیاز را داشته باشد. برای جزئیات بیشتر و مقیاس کامل ویژگی های تعاملی برتر، می توانید مقاله ما را در مورد داشبوردهای تعاملی بررسی کنید.
گزینههای انیمیشن میتوانند یکی از عناصر داشبورد باشند که در آن ظاهر عنصر خاصی را روی داشبورد انتخاب میکنید و یک گزینه انیمیشن اختصاص میدهید، جلوه بصری منظمی به شما میدهد. نتیجه یک حرکت خودکار ساده و در عین حال مؤثر است که بر اساس سرعت مورد نظر (به عنوان مثال آهسته، متوسط یا سریع) و انواعی مانند خطی، نوسانی، سهولت ورود یا خروج آسان است.
علاوه بر این، ویژگیهای داشبورد مدرن شامل این گزینه میشود زیرا یک گزینه اضافی برای جلب توجه بیننده در اختیار شما قرار میدهد. در اصل، هر بار که یک برگه داشبورد را باز میکنید یا بهروزرسانی میکنید، انیمیشن فعال و شروع میشود. ساده
ذکر این نکته ضروری است که اگرچه انیمیشن ها می توانند ارزش افزوده ای برای داشبورد شما به ارمغان بیاورند، اما نباید بیش از حد از آنها استفاده کنید. آنچه را که در قسمت قبلی این لیست در مورد آن صحبت کردیم، به یاد بیاورید، سادگی کلید است!
یکی از ظریف ترین و در عین حال ضروری ترین دستورالعمل های داشبورد، این اصل به تعادل می رسد. فضای سفید - که به آن فضای منفی نیز می گویند - ناحیه خالی بین عناصری است که در طراحی داشبورد نشان داده شده است.
کاربران معمولاً از نقش محوری فضا در ترکیب بصری آگاه نیستند، اما طراحان توجه زیادی به آن می کنند زیرا وقتی معیارها، آمار و بینش ها نامتعادل باشند، هضم آنها دشوار است. همیشه باید حاشیههای اطراف عناصر اصلی داشبورد خود را دو برابر کنید تا مطمئن شوید که هر کدام با فضای سفید متعادلی قاب شدهاند و جذب اطلاعات را آسانتر میکند.
بهینه سازی برای موبایل یا تبلت یکی دیگر از نکات مهم در فرآیند توسعه داشبورد است. با ارائه دسترسی از راه دور به مهمترین اطلاعات بینش خود، میتوانید بدون نیاز به جلسه اداری ویژه به سؤالات مهم تجاری در حال حرکت پاسخ دهید. مزایایی مانند تصمیم گیری سریع و دسترسی فوری تضمین می کند که همه می توانند به داده ها در پرواز نگاه کنند.
در اینجا منطقی است که به خاطر داشته باشید که طرح داشبورد مانند دسکتاپ نیست. داشبورد موبایل دارای صفحه نمایش کوچک تری است و بنابراین، محل قرارگیری عناصر متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، سطح تجزیه و تحلیل در مقایسه با نسخه دسکتاپ به آن عمق نخواهد بود زیرا این نوع داشبورد نیاز به تمرکز بر حیاتی ترین جلوه های بصری متناسب با صفحه نمایش دارد، اغلب در سطح بالا. با این اوصاف، باید بر روی طراحی داشبوردهای اختصاصی مخصوص موبایل تمرکز کنید، زیرا این یک رویکرد کاربرپسند است که زندگی را برای استفاده از گزارش آسان تر می کند.
برای ایجاد چنین طرحی، ما به شما پیشنهاد می کنیم تمام موارد اضافی را که مربوط به آن نیست، کوتاه کرده و در دستگاه ها آزمایش کنید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که فرآیند طراحی داشبورد باید شامل عنصر "انگشتان بزرگتر" نیز باشد. همه دستهای کوچکتری ندارند و دکمهها باید برای تمام شکلها و اندازههای دستها به خوبی بهینه شوند. علاوه بر این، و ما نمی توانیم به اندازه کافی بر این موضوع تاکید کنیم، فقط مهم ترین معیار را حفظ کنید. s و اطلاعات روی صفحه نمایش، به طوری که آنها به راحتی قابل اسکن و بلافاصله قابل مشاهده هستند.
در فرآیند طراحی داشبورد، باید به صادرات نیز فکر کنید. میتوانید از خود داشبورد استفاده کنید و آن را به اشتراک بگذارید، اما اگر قصد دارید به طور منظم از صادرات استفاده کنید، ممکن است بخواهید بهینهسازی را برای چاپ حاشیهها، رنگهای کمتر و انواع مختلف سبکهای خط در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که همه چیز حتی در سیاه و سفید قابل خواندن است. -پرینت سفید از این رو، هنگامی که طراحی داشبورد داده خود را برنامه ریزی می کنید، باید به کاربردهای آینده و نحوه بهینه سازی گزینه های مختلف صادراتی نیز توجه کنید یا به سادگی خود داشبورد را با تمام ویژگی ها و گزینه های آن به اشتراک بگذارید.
علاوه بر این، با اختصاص نقشهای بیننده به کاربران، میتوانید تعداد ویژگیهایی را که آشکارا اجازه میدهید، از جمله تعداد فیلترها، و تمام بیتها و جزئیات مجوزهای خاص را مشخص کنید. به این ترتیب، کنترل کاملی بر ارائه دیجیتالی خود و میزان تحلیلی که می خواهید به اشتراک بگذارید، دارید. در این کیس دیجیتال، نیازی نیست که چاپ را در نظر بگیرید، اما اگر بخواهید یکی بسازید، مطمئناً کمک خواهد کرد.
ممکن است یک نکته واضح به نظر برسد، اما شایان ذکر است که یکی از مهم ترین روند طراحی داشبورد است. یکپارچگی گرافیکی اساساً به حفظ حقیقت در مورد داده ها اشاره دارد. این به معنای عینی بودن در مورد ارزش ها و عدم به نظر رسیدن آنها به شکل خاصی است که به نفع تجزیه و تحلیل باشد.
درست مانند نسبت داده به جوهر که در بالا بحث کردیم، این اصل نیز به ادوارد توفت نسبت داده می شود. توفت با این نظریه به چند اصل اشاره کرد که برای اطمینان از یکپارچگی گرافیکی باید رعایت شود. در میان برخی از آنها، او بیان می کند که نمایش بصری داده ها باید "مستقیم با کمیت های عددی نمایش داده شده متناسب باشد". به این معنی که نباید در طراحی نمودارهای خود بیش از حد خلاق باشید زیرا می تواند منجر به ارائه نادرست و در نتیجه تفسیر نادرست داده ها شود.
تصویر زیر نمونه ای از لینکدین است که دقیقاً نشان می دهد که نادیده گرفتن این اصل چگونه می تواند بر نحوه درک دیگران از داده ها تأثیر بگذارد. مقیاس در این نمودار کاملا گمراه کننده است زیرا مقایسه بین 10k و 529k از نظر بصری دقیق نیست. نمایش گرافیکی داده های شما هرگز نباید به سوء تعبیر یا دروغ کمک کند، داده ها باید به خودی خود صحبت کنند.
**منبع www.linkedin.com**
این تنها یکی از 6 اصل پیادهسازی شده توسط Tufte است، به شما توصیه میکنیم که با جزئیات به آنها نگاه کنید زیرا برای هدفمند نگه داشتن شما در فرآیند طراحی بسیار مفید هستند.برچسب سفید و در صورت نیاز جاسازی کنید
یکی دیگر از نکات مهم هنگام در نظر گرفتن گردش کار خود برای طراحی داشبورد مدرن، فرصت برچسب زدن و جاسازی داشبورد در برنامه یا اینترانت خود است. با در نظر گرفتن این گزینهها، میتوانید از آرمهای شرکت، سبکهای رنگی و عناصر هویت بصری برند خود استفاده کنید و داشبورد را کاملاً بهعنوان محصول خود تنظیم کنید.
همانطور که گفته شد یک داشبورد تعبیه شده شبیه محصول خود شما خواهد بود، اما نکته اینجاست که شما اصلا نیازی به سرمایه گذاری در فرآیند توسعه ندارید، بلکه به سادگی یک محصول را تحویل بگیرید و از آن به عنوان محصول خود استفاده کنید. هوش تجاری تعبیه شده تضمین می کند که دسترسی به فرآیندهای تحلیلی و دستکاری داده ها به طور کامل در سیستم ها و برنامه های موجود آنها انجام می شود. بسیاری از کاربران این گزینه را ترجیح می دهند، بنابراین وقتی در نظر می گیرید که چه نوع ویژگی های داشبورد را می خواهید در طراحی خود پیاده سازی کنید، جاسازی و برچسب گذاری سفید 2 گزینه دیگر هستند که باید در نظر بگیرید.
تجسم داده ها از ارائه ساده استاتیک به نرم افزار تعاملی مدرن تبدیل شده است که درک بصری را به سطح بعدی می برد. همچنین به کاربران تجاری متوسط و تحلیلگران پیشرفته این امکان را می دهد که تصاویری خیره کننده ایجاد کنند که داستان داده های واضحی را برای هر نمایه مخاطب بالقوه، از مبتدیان در یک زمینه گرفته تا تحلیلگران و استراتژیست های باتجربه بیان می کند.
اما پیشرفت مثبت، عوارض جانبی منفی نیز به همراه داشته است، مانند اشتباه کردن که در رسانه های مختلف می توانید مشاهده کنید. تجسم داده های آنلاین صرفاً ایجاد تصاویر بصری برای آن نیست، بلکه باید شفاف و مؤثر باشد. با این حال، از این اشتباهات رایج اجتناب کنید:
اعداد باید جمع شوند (100%). برای مثال، اگر نظرسنجی انجام دهید و مردم این گزینه را داشته باشند که بیش از یک پاسخ را انتخاب کنند، احتمالاً به شکل دیگری از تصاویر بجز نمودار دایره ای نیاز خواهید داشت زیرا اعداد جمع نمی شوند و بینندگان ممکن است گیج شوند.
ما به اهمیت انتخاب نوع نمودار و داشبورد مناسب اشاره کرده ایم، بنابراین اگر می خواهید رابطه ای بین داده ها ارائه کنید، نمودار پراکندگی ممکن است بهترین راه حل باشد.
پاسخ: نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، و ما به طور مفصل در مورد آن صحبت کرده ایم، داده های زیادی را روی یک نمودار قرار ندهید زیرا بیننده آن نقطه را تشخیص نخواهد داد.
علاوه بر این، شما همچنین می توانید با اشتباهات کلی طراحی آشنا شوید که می توانید با رعایت قوانین سادگی و تئوری رنگ از آنها جلوگیری کنید، مهم نیست که آیا نیاز به ایجاد یک طرح داشبورد اجرایی دارید یا عملیاتی.
در مجموعه اصول داشبوردهای موثر، آخرین اما نه کم اهمیت ترین - توانایی بهینه سازی و تکامل طرح های خود در پاسخ به تغییرات اطراف شما موفقیت تحلیلی مداوم را تضمین می کند.
هنگام ایجاد گزارش با طراح داشبورد، درخواست بازخورد ضروری است. با درخواست ورودی منظم از تیم خود و پرسیدن سؤالات مناسب، میتوانید طرحبندی، عملکرد، ظاهر، احساس و تعادل KPIها را بهبود ببخشید تا همیشه از ارزش بهینه اطمینان حاصل کنید. درخواست بازخورد به طور مرتب تضمین می کند که هم شما و هم مشتری (یا تیم) در یک صفحه هستید. همانطور که بارها اشاره کردیم، مخاطبان شما مورد توجه شما هستند و باید بدانید که چگونه تصاویر را برای ایجاد ارزش تنظیم کنید.
به عنوان مثال، اگر نیاز به ارائه یک داشبورد منابع انسانی دارید، منطقی است که از تیم، مدیران اجرایی یا ذینفعان مربوطه بخواهید تا بازخورد خود را در مورد داشبورد ارائه دهند، خواه این داشبورد بر عملکرد کارکنان، جذب نیرو یا مدیریت استعداد متمرکز باشد. به این ترتیب، میتوانید مطمئن باشید که به بهترین روشها برای طراحی داشبورد احترام میگذارید و تصاویری برجسته ارائه میکنید.
دنیای دیجیتال همیشه در حال پیشرفت است. تغییر ثابت است، و اصول داشبوردهای موثر با تمایل به بهبود و ارتقای مستمر تلاشهای طراحی شما دیکته میشوند. شکست در انجام این کار تنها مانع موفقیت تلاش شما خواهد شد.
نکات کلیدی برای طراحی داشبورد موفق
بنابراین