سطوح مختلفی از تعارض وجود دارد که به شرح زیر است:
تعارض سازمانی در سطح فردی یا پرسنلی در یک سازمان ممکن است به دو صورت مشاهده شود:
موقعیتی است که در آن فرد در درون خود دچار مشکل تصمیم گیری است، مثلاً ابهام نقش.
زمانی که دو نفر; در رویارویی با یکدیگر هستند، ممکن است از آن به عنوان تعارض بین فردی یاد شود. این ممکن است بین دو فرد از یک گروه باشد. در آن صورت ممکن است تعارض درون گروهی نامیده شود. اگر تضاد بین دو عضو گروه های مختلف باشد، ممکن است به سادگی به عنوان درگیری بین فردی در نظر گرفته شود، اما اگر منفجر شود، ممکن است به عنوان درگیری بین گروهی ایجاد شود.
· آ. درگیری های درون گروهی - به عنوان مثال، تضاد بین زیر گروه ها
· ب تضادهای بین گروهی - به عنوان مثال، درگیری بین گروه های مختلف
این تعارض سازمانی همچنین ممکن است تعارض درون سازمانی یا تعارض بین سازمانی باشد.
آ. تعارضات درون سازمانی - همه تعارضات بین فردی، درون فردی، بین گروهی یا درون گروهی، تعارضات درون سازمانی هستند.
ب تضادهای بین سازمانی - تضادهای بین سازمانی بین دو سازمان یا بین یک سازمان تجاری و دولت (سیاست های دولتی) است.
· (الف) کارمندان غافلگیری های مداوم را تجربه می کنند، آنها از تصمیم، برنامه ها و غیره جدید مطلع نمی شوند
· (ب) کارکنان دلایل تصمیم گیری را درک نمی کنند، آنها در تصمیم گیری دخیل نیستند.
· (ج) در نتیجه، کارمندان بیش از مدیریت به "کارخانه شایعه سازی" اعتماد دارند.
· الف) اختلاف در مورد "چه کسی چه کاری انجام می دهد".
· (ب) استرس ناشی از کار با منابع ناکافی.
· (الف) ماهیت شخصی قوی مطابقت ندارد.
· ب) اغلب آنچه را که در خود نمی پسندیم در دیگران نمی پسندیم.
· (الف) اجتناب از تعارض، "گذراندن پول" با کمی پیگیری در تصمیمات.
· (ب) کارکنان همان مسائل مستمر را در محل کار مشاهده می کنند.
· (ج) سرپرستان شغل زیردستان خود را درک نمی کنند.
تعارض سازمانی - اقدامات / ساختارهای کلیدی مدیریتی برای به حداقل رساندن تعارض
نظر کارمندان خود را به آنها دریافت کنید. شرح شغل را یادداشت و تاریخ کنید.
اطمینان حاصل شود-
· (الف) نقش های شغلی تضاد ندارند.
· (ب) هیچ وظیفه ای "در یک شکاف سقوط نمی کند".
· (الف) حداقل یک بار در ماه به تنهایی با آنها در دفتر ملاقات کنید.
· (ب) در مورد دستاوردها، چالش ها و مسائل بپرسید.
· (الف) دستاوردها.
· (ب) مسائل جاری و نیازهای مدیریت.
· (ج) برنامه ریزی برای دوره آتی.
· الف) ارتباطات بین فرد
· ب) مدیریت تعارض.
· ج) تفویض اختیار.
· (الف) از کارکنان بخواهید در صورت امکان و مناسب، رویهها را بنویسند.
· (ب) بررسی کارمندان از رویه ها.
· (ج) رویه ها را توزیع کنید.
· (د) به کارکنان در مورد رویه ها آموزش دهد.
به عنوان مثال، هر ماه، برای اطلاع رسانی ابتکارات جدید و وضعیت برنامه های جاری برگزار کنید. یک جعبه پیشنهاد ناشناس را در نظر بگیرید که در آن کارمندان می توانند پیشنهاداتی را ارائه دهند.