مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

الزامات چارت سازمانی شما چیست؟

نمودار سازمانی ساختار داخلی یک سازمان یا شرکت را به تصویر می‌کشد. کارمندان و موقعیت‌های آنها با کادرها یا اشکال دیگری نشان داده می‌شوند که ممکن است حاوی عکس‌ها، اطلاعات تماس، آدرس‌های ایمیل، لینک‌های وب‌سایت، نمادها و تصاویر باشد. این یک نمایش بصری واضح از سلسله مراتب داخلی را ارائه می دهد و نقش افراد، نقش ها و بخش های مختلف در یک سازمان را نشان می دهد.

نمودار سازمانی مخفف نمودار سازمانی است. این نوع نمودار به عنوان نمودار سازمانی، نمودار سازمانی، طرح ساختار یا نمودار موقعیت نیز شناخته می شود. بهترین راه برای ایجاد و مدیریت نمودارهای سازمانی استفاده از نرم افزارهای مناسب است.

اگر میخواهید چارت سازمانی حرفه ای ایجاد کنید اینجا بروید.

تاریخچه نمودار سازمانی

در سال 1855، مدیر راه آهن دانیل مک کالوم (1815-1878) چیزی را طراحی کرد که مسلماً اولین نمودار سازمانی مدرن بود. این یک نمودار مصور از راه آهن نیویورک و ایری آن زمان بود. نمودار سازمانی توسط طراح و مهندس جورج هولت هنشاو (1831-1891) ترسیم شد. مک کالوم اسکاتلندی تبار نیز در جنگ داخلی سرلشکر اتحادیه بود. هنشاو، که اصالتاً کانادایی بود، برای کارهای آب و راه آهن در کانادا، ایالات متحده و دانمارک کار کرده است.

50 یا 60 سال دیگر طول می کشد تا اصطلاح "نمودار سازمانی" رایج شود. مهندس مشاور ویلارد سی. برینتون در سال 1914 در اثر خود یعنی روشهای گرافیکی برای ارائه حقایق از اصطلاح اصلی انگلیسی استفاده کرد. او سودمندی این نمودارها را برجسته کرد و برای افزایش استفاده از آنها استدلال کرد. با این حال، آنها در درجه اول فقط در محافل مهندسی تا دهه 1920 استفاده می شدند، زمانی که آنها در دنیای تجارت شروع به استفاده کردند.

انواع نمودارهای سازمان

چه قالبی را برای نمودارهای سازمانی پیشنهاد می کنید؟ بسته به نیاز شما و ماهیت کسب و کارتان، قالب های سنتی کمتر ممکن است برای شما کارساز باشند. نمودارهای سازمانی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: نمودارهای سازمانی سلسله مراتبی، نمودارهای سازمانی ماتریسی و نمودارهای سازمانی مسطح.

نمودار سازمانی سلسله مراتبی

 رایج ترین نوع نمودار سازمانی است، به همین دلیل است که اصطلاح نمودار سلسله مراتبی رایج شده است. در یک سلسله مراتب، یک گروه یا فرد در راس قرار دارد در حالی که سایرین با اختیارات کمتر به عنوان زیردست نشان داده می شوند و ساختاری هرم مانند ایجاد می کنند. به عنوان مثال، در نمایندگی یک سلطنت، پادشاه یا ملکه در راس قرار می گیرد، در حالی که در مورد یک سازمان، مدیر عامل در راس قرار می گیرد. در یک سلسله مراتب، هر یک از اعضا به طور معمول با فردی که تابع او هستند یا با هرکسی که از او برتر است ارتباط برقرار می کند.

نمودار سازمانی ماتریسی

 این نوع نمودار معمولاً فقط در مواردی استفاده می شود که افراد بیش از یک مدیر دارند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تیمی از طراحان گرافیک داشته باشد که همه به طراح گرافیک اصلی گزارش می دهند. طراحان گرافیک روی پروژه های دیگری نیز کار می کنند که به احتمال زیاد توسط یک مدیر پروژه جداگانه مدیریت می شود. در این صورت طراحان گرافیک دو مدیر دارند.

نمودار سازمانی مسطح

 گاهی اوقات به عنوان نمودار سازمانی افقی شناخته می شود، این نوع سطوح مدیریتی میانی را نشان می دهد و معمولاً از دو سطح تشکیل می شود: مدیران و کارکنان. در چنین شرکت هایی، به کارکنان سطح مسئولیت بالایی داده می شود، به طوری که آنها به طور مستقیم در تصمیم گیری های مهم دخالت دارند.

روابط درون یک نمودار گاهی اوقات به عنوان روابط خط یا سازماندهی خط (یا زنجیره فرماندهی) نامیده می شود. آنها سرپرستان و زیردستان و همچنین روابط جانبی را نشان می دهند، یعنی کارکنانی در همان سطح یا با همان سطح مسئولیت. هنگام نشان دادن روابط خطوط، خطوط ثابت، طلای اصلی را نشان می دهند

خطوط اختیارات درون شرکت، یعنی چه کسی کدام سمت را دارد. از طرف دیگر خطوط چین نشان دهنده خطوط ثانویه قدرت هستند. هیچ قانون یا دستورالعمل سخت و سریعی در مورد نمادها و خطوط مورد استفاده در نمودارهای سازمانی وجود ندارد. فقط مهم است که روابط و زمینه های رسمی به طور دقیق و قابل درک ارائه شوند.

مزایا و معایب انواع مختلف چیدمان

روش های مختلف چیدمان این نمودارها مزایا و معایبی دارد. اساساً می توان این موارد را به شرح زیر خلاصه کرد:

در مورد یک سازمان سلسله مراتبی، عمودی، از بالا به پایین، خطوط اختیارات و ارتباطات باید مشخص باشد. یک مثال خوب برای این امر سازماندهی در یک ارتش است. به عنوان مثال، در دنیای تجارت، مدیران عامل و سایر اعضای هیئت مدیره در راس قرار می گیرند و پس از آن مدیران ارشد، مدیران میانی، رهبران تیم و اعضای تیم قرار دارند. این ساختار از یک سو شفافیت، دید کلی و پایداری را تضمین می کند، از سوی دیگر می تواند به استحکام خاصی منجر شود، به طوری که یک شرکت در ساختارهای آشنا باقی می ماند و نمی تواند در برخی شرایط انعطاف لازم را داشته باشد. تعداد زیادی از سطوح اداری نیز می تواند منجر به یک سازمان متورم شرکت شود.

در یک سازمان ماتریسی، روابط بین بخشی ممکن است بیشتر مشارکتی باشد و منجر به افزایش بهره وری شود. با این حال، زمانی که کارمندان در برابر چندین بخش یا مدیران مسئول هستند، اتحادهای نامطلوب یا تضاد منافع نیز ممکن است ایجاد شود.

در یک ساختار صاف و افقی، به سختی سطوح مدیریتی وجود دارد، اما روابط بین سطح مدیریت و کارکنان نشان داده شده است. این نوع ساختار بیشتر در شرکت ها و سازمان های کوچک استفاده می شود. با این حال، استفاده از آنها به طور کلی در شرکت های بزرگ ممنوع است. در حالی که کارمندان ممکن است برای کار گروهی ارزش بیشتری قائل شوند و احساس استقلال بیشتری داشته باشند، هر چه تعداد افراد کمتری در یک پروژه شرکت کنند، تعارض بیشتر خواهد شد.

https://www.lucidchart.com/pages/de/was-ist-ein-organigramm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد