مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

چرخه دمینگ - شما باید این را بدانید

هر کارآفرینی این را می داند. بهبود محصول و فرآیندهای شما و تلاش برای کیفیت بالاتر و کارایی فرآیند بهتر باید در هسته اصلی هر فلسفه کارآفرینی باشد. یک راه ساده برای دستیابی به بهبود هسته ای مستمر برای سازمان، استفاده از چرخه بهبود است. تکرار این چرخه باعث پیشرفت و نوآوری مداوم برای فرآیندها و محصولات شما می شود. یکی از رایج ترین چرخه هایی که توسط بخش ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، چرخه دمینگ (همچنین به عنوان چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) شناخته می شود).

امروز در مورد چرخه دمینگ و نحوه اجرای آسان آن در شرکت خود بیشتر خواهیم آموخت. سایت منبع چرخ دمینگ را دنبال کنید.

دایره دمینگ چیست؟

چرخه دمینگ، همچنین به عنوان چرخه PDCA یا چرخه شوهارت شناخته می شود، در دهه 1950 توسط دکتر دکتر ساخته شد. دبلیو ادواردز دمینگ، با الهام از کار بر روی روش علمی فرانسیس بیکن و نظریه های والتر آ. شوهارت. با تکرار این مدل چهار مرحله ای، شرکت ها و سازمان ها می توانند به راحتی و به طور مستمر کیفیت و اثربخشی فرآیندهای خود را بهبود بخشند.

دایره دمینگ توسط چندین مورد از مهمترین گواهینامه های کیفیت مانند ISO 9001 یا ISO 50001 استفاده می شود.

چه زمانی از چرخه دمینگ استفاده می شود؟

دایره دمینگ در اصل یک ابزار مدیریت کیفیت برای بهبود مستمر کارایی فرآیند و کاهش هزینه‌های آن است. با این حال، این مدل بهبود مستمر را می توان با شرایط مختلف تطبیق داد:

·        بهبود فرآیند موجود

·        پیاده سازی یک ابزار جدید

·        تعریف یک کار تکراری

·        جمع آوری داده ها

·        نحوه اجرای چرخه دمینگ

روش PDCA در چهار مرحله انجام می شود که پس از پایان چرخه باید تکرار شود. چهار مرحله عبارتند از:

طرح - طرح

هدفی را که می خواهید به آن برسید مشخص کنید و برای رسیدن به آن هدف برنامه ای ایجاد کنید. فراموش نکنید که اهداف قابل اندازه گیری را برای تجزیه و تحلیل بعدی تعیین کنید.

انجام دهید - انجام دهید

برنامه خود را اجرا کنید و تغییر و/یا محصول جدید را همزمان با جمع آوری داده های لازم برای مراحل زیر اجرا کنید

بررسی (یا مطالعه)

نتایج طرح اجرا شده را مطالعه کرده و با وضعیت قبلی و نتیجه مورد انتظار مقایسه کنید.

عمل - عمل

روال را مستند کنید و آنچه را که از روش یاد گرفتید به کار ببرید:

اگر نتایج منفی است، بهبود برنامه ریزی شده را تنظیم کرده و چرخه را مجدداً راه اندازی کنید.

اگر نتایج مثبت هستند، تا حد زیادی بهبود فرآیند را اجرا کنید و چرخه بهبود دیگری را برای توسعه بیشتر کیفیت و کارایی فرآیند خود آماده کنید.

 

آیا دوست دارید تکامل خود را با چرخه دمینگ پیاده سازی و به راحتی دنبال کنید؟ آیا برای برقراری ارتباط موثر با شرکای تجاری خود و مدیریت اسناد خود به یک پلت فرم آنلاین با استفاده آسان نیاز دارید؟

درباره پلت فرم SRM ecratum بیشتر بیاموزید و اکنون برای یک نمایش آنلاین ثبت نام کنید تا درباره ماژول های سند تامین کننده و اتوماسیون ما بیشتر بدانید.

چرخه PDCA با استفاده از یک مثال توضیح داده شد

با چرخه PDCA، کارکنان می توانند به طور مستقل مشکلات را شناسایی و حل کنند. بخشی از فرآیند بهبود مستمر (CIP) است.

فرهنگ بهبود مستمر (CIP) به نگرش صحیح کارکنان نیاز دارد. با این حال، روند بهبود مستمر نیز نیازمند ابزارهای مناسب است. برای مثال گزارش A3 یکی از این ابزارهاست. به منظور شفافیت، راه حل های مسئله، مبانی تصمیم گیری و استراتژی ها بر روی یک برگه با فرمت DIN A3 ارائه شده است. گزارش A3 به کارمندان الگویی می دهد که نشان می دهد کدام تجزیه و تحلیل و اقدامات عملی برای حل یک مشکل باید انجام شود. این فرآیند به نوبه خود مبتنی بر یک رویکرد سیستماتیک است: چرخه PDCA.

چرخه PDCA

چرخه PDCA حلقه کنترل چهار مرحله ای فرآیند بهبود مستمر (CIP) را توصیف می کند. مراحل عبارتند از: برنامه ریزی، انجام، بررسی، عمل. نام‌های دیگر چرخه PDCA دایره دمینگ، چرخه دمینگ، چرخ دمینگ یا چرخه شوهارت است.

چهار مرحله در چرخه PDCA

از میان تمام ابزارهای بهبود کیفیت، چرخه PDCA مهم ترین است. چرخه PDCA اصول اولیه یک فرآیند بهبود را توصیف می کند و آن را به چهار مرحله تقسیم می کند:

1. طرح (طرح)

در مرحله اول، مشکل و وضعیت فعلی تشریح شده، علل مشکل تحلیل شده و وضعیت هدف فرموله می شود. علاوه بر این، معیارهایی برای دستیابی به حالت هدف تعریف شده است.

2. انجام (حرکت)

مرحله دوم مرحله اجراست. اقدامات برای دستیابی به حالت هدف ثابت است.

3. بررسی کنید

مرحله سوم تأیید است. تجربه به دست آمده در اجرای اقدامات و نتایج به دست آمده منعکس شده است. در صورت لزوم، اقدامات مجدداً تنظیم می شود.

4. عمل کنید

در مرحله چهارم و آخر، تجربه به دست آمده در فرآیند حل مسئله مورد ارزیابی قرار می گیرد. از این، استانداردهایی برای رویه های آینده استخراج می شود.

هر زمان که یک تیم مشکل یا فرصتی را برای بهبود شناسایی کرد، یک چرخه جدید PDCA شروع می شود. هدف ایجاد یک استاندارد جدید در شرکت در پایان فاز چهارم است که مشکل اولیه را از بین می برد یا نشان دهنده بهبود است. استاندارد جدید نقطه شروعی برای بهبودهای بیشتر است که دوباره طبق چرخه PDCA انجام می شود. مثال زیر نحوه کار با چرخه PDCA را نشان می دهد.

چرخه PDCA با استفاده از مطالعه موردی توضیح داده شد

هیئت مدیره یک تولید کننده بطری استراتژی جدیدی را برای گسترش رهبری کیفیت شرکت در تولید بطری و افزایش رضایت مشتری اتخاذ می کند. برای این منظور، تیم مدیریت به اصطلاح اهداف پیشرفت زیر را تعریف می کند:

·        فرآیندهای تولید باید به روز باشد.

·        کار باید بر اساس اصل عیب صفر باشد.

·        تلاش برای بهبود مستمر (CIP) باید در بین کارکنان لنگر انداخته شود.

این اهداف به همه سطوح تقسیم شده است. در یک جلسه، رئیس بخش به رهبر گروه اشاره می کند که پنج خط برچسب گذاری که او نظارت می کند کمتر از 25000 بطری مورد نظر در روز تولید می کند. پیامدها: تنگناهای تحویل و نارضایتی مشتری. اکنون رهبر گروه باید این مشکل را حل کند. با توجه به چرخه PDCA، روش زیر رخ می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد