مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مدیریت دانش چیست و چه وظایفی را برعهده دارد؟

استقرار مدیریت دانش مزایای قابل اندازه گیری را برای شرکت ها به ارمغان می آورد. این مقاله اصول اولیه را به شما آموزش می دهد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک پایگاه دانش بسازید. با ابزارهای مدیریت دانش آشنا خواهید شد. و خواهید آموخت که چگونه می توانید از اصل همکاری و هوش ازدحام کارکنان برای مدیریت دانش خود استفاده کنید.

تعریف مدیریت دانش

تعریف مدیریت دانش را در اینجا دنبال کنید. مدیریت دانش مجموعه منظمی از دانش داخلی و خارجی است که با وضعیت رقابتی فعلی و آینده یک شرکت مرتبط است.

مدیریت دانش بخش مرکزی گواهینامه ISO 9001:2015 است و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها است. دسترسی آزاد به دانش و انتقال دانش بین واحدهای مختلف شرکت نیز یک نیاز اساسی برای توانایی شرکت در نوآوری و ظهور فرهنگ نوآوری است.

ما در وب سایت خود اطلاعات عمیق تری را برای شما فراهم کرده ایم:

·        شما تفاوت بین دانش ضمنی و آشکار را خواهید آموخت

·        مروری بر ابزارهای مدیریت دانش خواهید داشت

·        شما ارتباط بین مدیریت دانش و نوآوری را تجربه خواهید کرد

·        شما یک نمای کلی از وظیفه نرم افزار مدیریت دانش دریافت خواهید کرد.

هم اکنون کتاب الکترونیکی رایگان را دانلود کنید! از یک مثال عینی برای آشنایی با مزایای مدیریت دانش استفاده کنید. با مهمترین عناصر سازنده برای یک معرفی موفق آشنا شوید.

در این کتاب الکترونیکی رایگان، استراتژی های اثبات شده ای را برای استفاده از دانش سازمان خود برای ایجاد مزیت های رقابتی منحصر به فرد یاد خواهید گرفت.

اهداف مدیریت دانش

شرکت هایی که پایگاه داده دانش را راه اندازی می کنند و مدیریت دانش را ایجاد می کنند می توانند پس از مدت کوتاهی به موفقیت قابل اندازه گیری دست یابند. شما می توانید رقابت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. اهداف مدیریت دانش عبارتند از:

دسترسی سریعتر به اطلاعات

مدیریت دانش به کارکنان مناطق مختلف امکان دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مربوط به خود یا سایر حوزه‌ها را می‌دهد.

کی میدونه چیه؟ چه کسی در کدام پروژه ها چه تجربه ای دارد؟ برای موضوعات خاصی می توان با چه کسی تماس گرفت؟ مدیریت دانش جستجوی کارشناسان فنی در شرکت را کوتاه می کند. زنجیره های ایمیل معمولی ("آیا کسی می داند که با موضوع ... آشناست؟") حذف شده اند.

کاهش آشنایی با حوزه های تخصصی جدید

با کمک مدیریت دانش و پایگاه داده دانش، کارمندان می توانند دانش عملی - به عنوان مثال در مورد عملکرد دستگاه های فنی یا بهترین راه حل برای مشکلات - را به دیگران منتقل کنند. به اصطلاح "جوامع دانش" اغلب در شرکت ها برای این منظور تشکیل می شود. اعضای این جوامع دانش تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. استراتژی‌های راه‌حل به صورت داخلی مورد بحث قرار می‌گیرند، به سؤالات دیگران پاسخ داده می‌شود.

انتشار سریعتر دانش خارجی در شرکت

توسعه نوآوری ها به ویژه مستلزم تجزیه و تحلیل فشرده روندها است. آوردن این دانش جدید به شرکت، بحث در مورد آن و نتیجه گیری درست از آن مهم است. مدیریت دانش مدرن مرحله مقدماتی برای تحلیل روند است.

اجرای آسان‌تر و سریع‌تر نوآوری‌ها

به خصوص در توسعه محصول، توسعه نوآوری های خدماتی و توسعه مدل های کسب و کار جدید، فرآیندها به طور مکرر به دلیل کمبود دانش متوقف می شوند. مدیریت دانش دانش را سریعتر در اختیار تیم های نوآوری قرار می دهد.

مدیر عامل Innolytics® Dr. ینس اووه مایر در کار علمی خود توانایی نوآورانه شرکت ها را نشان داد. تمایل کارکنان برای به اشتراک گذاشتن دانش و ایجاد دانش جدید با هم یکی از مهمترین پایه های نوآوری است.

شما می توانید این اثر را به صورت رایگان از اینجا دانلود کنید

وظایف مدیریت دانش

وظایف مدیریت دانش در سال‌های اخیر تغییر کرده است: به‌ویژه در زمان‌هایی که دانش سریع‌تر تغییر می‌کند، ابزارها و روش‌های مدیریت دانش چابک‌تر شده‌اند.

مدیریت دانش نسل اول عمدتاً شامل پایگاه‌های اطلاعاتی دانش مشترک بود. وظیفه مدیریت دانش راه اندازی و نگهداری این پایگاه های اطلاعاتی بود.

امروزه مدیریت دانش در شرکت ها وظایف بیشتری دارد:

·        از ساختن یک علم

·        پایگاه داده حس

·        از طریق انتقال دانش

·        برای توسعه دانش جدید

در این بخش وظایف جدید مدیریت دانش ارائه شده است. به لطف اشکال مدرن همکاری دیجیتال، انتقال دانش می تواند بسیار مؤثرتر از چند سال پیش باشد.

این گرافیک نماد یک پایگاه داده دانش است. وظیفه 1: ثبت دانش موجود در شرکت با استفاده از پایگاه های دانش

معرفی پایگاه داده دانش منجر به افزایش کارایی هنگام جستجوی دانش می شود. به ویژه کارکنان دانش زمان زیادی را صرف جستجوی بلوک های سازنده دانش لازم می کنند، به عنوان مثال برای ایجاد یک ارائه.

سوالات مشتریان را می توان از طریق ثبت سیستماتیک و ایجاد یک پایگاه به اصطلاح "دانش" پردازش و با سرعت بیشتری پاسخ داد.

برای این منظور ابزارهای مختلف مدیریت دانش یا نرم افزارهای مدیریت دانش در شرکت موجود می باشد.

مدیریت فرآیند (ثبت سیستماتیک، ارزیابی، بهینه سازی و ارائه کلیه رویه ها و فرآیندهای داخلی شرکت) نیز اغلب به وظایف مدیریت دانش در عمل تجاری اختصاص داده می شود.

این شکل نماد انتقال دانش بین بخش های مختلف در شرکت است. وظیفه 2: فعال کردن انتقال دانش بین مکان ها و بخش ها مدیریت دانش وظیفه دارد انتقال دانش را در داخل یک شرکت یا بین مکان‌های مختلف یا شرکت‌های ملی فعال و فعال کند.

یکی از مشکلات اصلی در شرکت‌ها تفکر سیلو است: اطلاعات و دانش در بخش‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، اما نه در میان آنها. به عنوان مثال، راه حل هایی که در یک مکان برای فرآیند بهبود مستمر ایجاد شده اند، به مکان های دیگر منتقل نمی شوند.

خارجی وظیفه 3: دانش جدید را وارد شرکت کنید

عصر تغییرات سریع مستلزم آن است که کارکنان در دراز مدت با دانش جدید آشنا شوند. به خصوص شرکت هایی که باید به طور مستمر خود را توسعه دهند از دانش بیرونی بهره مند می شوند.

دانش جدیدی هر روز ایجاد می شود، به عنوان مثال در زمینه دیجیتال سازی و تحول دیجیتال. اما دانش جدید نیز از طریق معرفی مدیریت فناوری یا از طریق تجزیه و تحلیل رقبا ایجاد می شود. بنابراین مدیریت دانش یک پیش نیاز مهم برای نوآوری است.

مدیریت دانش-توسعه دانش وظیفه 4: توسعه دانش جدید

یکی از وظایف مدیریت دانش به طور فزاینده ای اهمیت می یابد: توسعه دانش جدید در شرکت ها. کارمندان با هم رویکردهای نوآورانه ای را توسعه می دهند، به عنوان مثال برای حل مسئله یا استراتژی ها.

در اینجا با فرآیند بهبود مستمر همپوشانی هایی وجود دارد که همچنین بخش مرکزی استاندارد ISO 9001:2015 است. همپوشانی های زیادی با سایر زیر حوزه های مدیریت شرکتی مانند

·        مدیریت ایده،

·        مدیریت نوآوری،

·        ارتباطات داخلی یا

·        مدیریت ریسک

·        مدیریت دانش را دیگر نمی توان به صورت مجزا در مدیریت شرکتی مدرن مشاهده کرد.

نرم افزار مدیریت دانش

نرم افزارهای نوین مدیریت دانش نه تنها از شرکت ها در بایگانی دانش، بلکه در بحث دانش، انتقال آن و توسعه دانش جدید پشتیبانی می کند. علاوه بر عملکرد وبلاگ، شرکت ها دارای ماژول هایی هستند که در آن کارکنان می توانند سؤالات خود را بپرسند و در مورد آنها بحث کنند. کاربران می توانند ارتباط دانش را بر اساس معیارهای مختلف رتبه بندی کنند.

دانش را می توان در مراحل مختلف در قالب یک فرآیند ساختار داد. به عنوان مثال، سوالات می توانند وضعیت های "سوال دریافت شده"، "سوال در حال انجام" و "سؤال ویرایش شده" را داشته باشند. دانشی که از خارج وارد شرکت می شود را می توان با توجه به ارتباط آن برای شرکت یا یک بخش، قابلیت انتقال آن به وضعیت شرکت و سایر معیارها ارزیابی کرد.

ماژول‌هایی مانند نرم‌افزار مدیریت ایده و نرم‌افزار مدیریت نوآوری به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا دانش جدید را ایجاد کنند، ایده‌ها را تولید کنند و آنها را با موفقیت اجرا کنند.

امکان ساختاردهی و ارزیابی سیستماتیک دانش در قالب فرآیندها، ساختارهای کاملاً قابل درک را در یک شرکت ایجاد می کند. فرآیندهای ارزیابی دانش خارجی می تواند دارای سطوحی مانند «در حال بحث»، «در حال ارزیابی»، «در حال اجرا» یا «بایگانی» باشد. کارکنان به جای مصرف دانش منفعلانه، فعالانه با دانش جدید سروکار دارند.

https://www.innolytics.de/was-ist-wissensmanagement/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد