مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مدیریت استراتژیک کسب و کار چیست؟

مدیریت استراتژیک هنر و علم ایجاد کسب و کارهای موفق است. تکنیک‌هایی که این روش‌شناسی را تشکیل می‌دهند، توسط هر مدیری قابل یادگیری و استفاده است. این رویکرد اداری امروزه اجباری است و بسیاری از شرکت ها را به موفقیت سوق داده است که با سازگاری سریع خود با تغییرات و موقعیت های منحصر به فرد متمایز می شوند.

اگر قبلاً تمرین یک مدیریت شهودی و فوری معمول بود، امروز دیگر جایی برای اقدامات ضعیف وجود ندارد: اگر می خواهید در بازار بقای خود را حفظ کنید، به یک برنامه مدیریت خوب نیاز دارید. استراتژیک. بنابراین باید از برنامه‌ریزی شروع کرد تا شرکت‌ها را با توجه به اهدافشان در فرآیند پیچیده سازگاری با محیط هدایت کرد. برای خواندن مطلب بیشتر در مورد مدیریت استراتژیک اینجا کلیک کنید.

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک فرآیندی پیوسته و تعاملی است که مدیریت شرکت را با در نظر گرفتن ارزش پیشنهادی، اهداف و حوزه فعالیت آن با محیط آن تطبیق می دهد. این رویکرد در زمان تغییرات سریع، که مستلزم ظرفیت بزرگی برای انطباق از سوی سازمان ها است، ضروری است.

مفهوم استراتژی نیز به نوبه خود ریشه در حوزه نظامی دارد. این اصطلاح از کلمه یونانی stratēgia گرفته شده است که به معنای "هنر رهبری یک نیرو" است و به ژنرال های یونان باستان اطلاق می شود. ایده فرماندهی ارتش ها تا پیروزی پس از انقلاب صنعتی، زمانی که مدیران نقش فرماندهان را در یک بازار بسیار رقابتی به عهده گرفتند، با تجارت تطبیق داده شد.

برای درک مدیریت استراتژیک، باید با سه سوال اساسی در مورد کسب و کار شروع کنید:

با پاسخ به این سؤالات، مدیران با استفاده از استراتژی به عنوان مبنایی برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، قادر به تشخیص حال خود و برنامه ریزی برای آینده می باشند.

به گفته پروفسور آلفرد دی. برای متخصص، مدیریت استراتژیک در تلاش است تا قدرت یک شرکت را بالاتر از رقبای خود بالا ببرد و به طور موثر برای دستیابی به اهداف و مقاصد عمل کند. در این معنا، مدیریت استراتژیک شامل کلیه اقدامات و تصمیماتی است که با هدف هدایت منابع و وسایل به سمت رشد انجام می شود. رشد در این مورد به معنای شکست دادن رقابت در یک محیط بسیار پویا و ارائه ارزش برتر به سهامداران (مشتریان، سرمایه گذاران، شرکا و جامعه) است.

بنابراین، مدیریت استراتژیک نقش حیاتی در بقا و شکوفایی کسب و کار ایفا می کند و مسیر روشنی را در میان آشفتگی بازار ترسیم می کند. همچنین تأکید بر این نکته مهم است که این رویکرد مدیریتی مستلزم یادگیری مداوم و سازگاری در زمان واقعی است. به هر حال، تفاوت دقیقاً در توانایی شرکت برای واکنش در یک سناریوی تحول شتابان نهفته است.

مزایای مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک تنها راه ممکن برای متمایز شدن از رقبا و تسخیر مخاطب هدف است. در اینجا برخی از مزایای اصلی این روش آورده شده است.

- چشم انداز استراتژیک

چشم انداز استراتژیک (Strategic vision) به مدیران این امکان را می دهد که سناریوی داخلی و خارجی شرکت را تجزیه و تحلیل کنند و مراحل بعدی و پیامدهای هر تصمیم اتخاذ شده را ببینند. بیانیه چشم انداز باید به دقت تدوین شود تا کارکنان الهام بخش شوند تا در همان جهت حرکت کنند و نقاط قوت خود را به سمت هدف تجاری به روشی واقع بینانه و هدفمند هدایت کنند.

به عنوان مثال، هنری فورد افسانه ای در قرن نوزدهم چشم انداز "یک ماشین در هر گاراژ" را ایجاد کرد و با آن توانست با محبوب کردن اتومبیل ها جهان را تغییر دهد. هنگامی که مدیریت استراتژیک اقدام می کند، نتیجه یک دید وسیع تر از بازار، محصول/خدمات، مخاطبان هدف و سهامداران است که کسب و کار را به سمت آینده ای روشن هدایت می کند.

- ایجاد مزیت رقابتی

در استراتژی رقابتی کلاسیک (الزویر، 2004)، نظریه پرداز مایکل پورتر مزیت رقابتی را به عنوان جوهره مدیریت استراتژیک شناسایی می کند. در این حالت، این توانایی شرکت برای ایجاد ارزش بیشتر از رقبا با کمترین هزینه ممکن است.

برای این کار، سازمان ها باید موقعیت های منحصر به فرد و ارزشمندی را ایجاد کنند و نیازهای خاص مشتریان را برآورده کنند تا جایگاه خود را در بازار به دست آورند. به گفته آقای پورتر، استراتژی برای انتخاب کارهایی که شرکت باید انجام دهد و همچنین کارهایی که نباید انجام دهد تا خود را متمایز کند، استفاده می شود. علاوه بر این رویکرد، بهره وری عملیاتی نیز برای ایجاد مزیت رقابتی، کاهش هزینه ها و ضایعات به منظور دستیابی به m ضروری است.

- هم افزایی در فعالیت ها

هم افزایی به معنای تلاشی همزمان با انسجام و همکاری کامل بین افراد درگیر و فعالیت های انجام شده است. این یکی از دستاوردهای اصلی مدیریت استراتژیک است که تمام حوزه های شرکت را به هم پیوسته نگه می دارد و اقدامات را به سمت یک هدف واحد هدایت می کند. این یکی دیگر از نکات ضروری مزیت رقابتی است، زیرا هماهنگی لازم برای دستیابی به موقعیت متفاوت را تضمین می کند.

- رشد پایدار

رشد هدف هر کسب و کاری است، خواه از طریق گسترش کسب و کار، ورود به بازارهای جدید یا بین المللی شدن. اما برای اینکه این رشد به خوبی مدیریت شود و پایدار شود، ضروری است که رهبران مدیریت استراتژیک را اتخاذ کنند. به لطف این استراتژی، می‌توان از یک خط رشد پایدار پیروی کرد و محدودیت‌ها را در محدوده‌هایی که سازمان مدنظر دارد، پیش برد.

نحوه یادگیری مدیریت استراتژیک

راه های مختلفی برای یادگیری مدیریت استراتژیک وجود دارد، چه از طریق آموزش رسمی و چه با ابتکار خودتان. چند قدم برای تعمیق دانش خود در مورد این موضوع.

1. درک مفهوم استراتژی

دیدگاه های منطقی و کل نگرتری درباره مفهوم استراتژی وجود دارد که نقطه شروع اساسی برای هر مدیری است. استراتژی می تواند مجموعه ای از قوانین تصمیم گیری، تعیین اهداف در پرتو نیروهای داخلی و خارجی باشد یا حتی اینکه چگونه شرکت ها ارزش اقتصادی را به دست می آورند. بنابراین، این مفهوم چند وجهی است و قبل از عملی شدن باید از زوایای مختلف درک شود.

2. نمونه هایی از مطالعات موفق

مطالعه موردی بهترین راه برای یادگیری مدیریت استراتژیک در عمل است، زیرا هیچ کمبودی در داستان های شرکت های موفق وجود ندارد. استراتژی‌های برنده مانند مدل پخش درخواستی Netflix و تغییر موقعیت Havaianas چند نمونه هستند که کاملاً موضوع را نشان می‌دهند. بنابراین، چیزی بهتر از تکیه بر تجربه برای کشف مفهوم نیست.

3. جستجو برای دوره ها و آموزش در منطقه

آموزش رسمی همچنین چندین گزینه درسی را در زمینه مدیریت استراتژیک ارائه می دهد که از کارگاه های آموزشی گرفته تا دوره های تحصیلات تکمیلی را شامل می شود. به عنوان مثال، دوره "مقدمه ای بر مدیریت استراتژیک" FGV به کارآفرینان یک دید کلی از موضوع را تنها در پنج ساعت ارائه می دهد. پس از فارغ التحصیلی در مدیریت استراتژیک، FIA، یک آموزش آکادمیک پیچیده و چند رشته ای را برای تعمیق دانش در مورد این موضوع ارائه می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد