مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

فرهنگ شرکتی به چه معناست و چه ضرورتی دارد؟

 فرهنگ سازمانی خوب است، اما دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است؟ آیا توسعه فرهنگ سازمانی شما واقعا مفید است؟ خب بله ! حتی ضروری است.

هر شرکت دارای هویت و تصویری واضح با مشتریان و بازاری است که به آن تعلق دارد، اما همچنین دارای یک تصویر غیررسمی است که در داخل توسط کارکنان و مافوق آنها ایجاد می شود. این دو ارتباط نزدیک دارند زیرا یکی لزوماً بر دیگری تأثیر می گذارد. فرهنگ شرکتی توسعه یافته در درون و بیرون احساس می شود.

فرهنگ سازمانی چیست؟

انواع فرهنگ سازمانی هر چیزی است که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند. این شامل ارزش ها، نحوه عملکرد، هویت، روحیه، مزیت رقابتی است، اما بیشتر از آن. هنگام صحبت در مورد فرهنگ شرکت، پارامترهای دیگری مانند تاریخچه شرکت، اخلاق، ارتباطات، رفتار مدیران و همچنین توانایی آنها در مدیریت و تبریک و یا تحریم کارکنان نقش مهمی دارند.

این نکات مختلف، در میان سایر موارد، به کارکنان اجازه می دهد تا حس تعلق قوی به شرکت را توسعه دهند. کارکنانی که با فرهنگ سازمانی راحت هستند، کارکنانی شاد و در نتیجه کارآمد و مولد هستند.

ادگار شاین، استاد دانشکده مدیریت اسلون MIT، مخترع مفهوم فرهنگ شرکتی است. او در طول کار خود نقطه عطفی را در زمینه های توسعه سازمانی، توسعه شغلی، مشاوره فرآیند گروهی و بسیاری موارد دیگر رقم زد. بنابراین طبیعی است که مفهوم فرهنگ شرکتی در تحقیقات او پدیدار شد. او که در این زمینه پیشگام است، سه سطح را در مدل خود شناسایی می کند.

انواع فرهنگ سازمانی

1 - سطح نمادین می گوید مصنوعات.

 در بالای هرم یافت می شود. از قسمت های قابل مشاهده کسب و کار تشکیل شده است. آنهایی که به ویژه ایجاد اولین برداشت را ممکن می سازند. سپس ارتباط و رفتار کارکنان را در بین خود و با مدیران و مشتریان، زبان، لباس، آداب معاشرت می یابیم. هر چیزی که تصویر برند را با آرم شرکت تشکیل می دهد، اما همچنین محل و تجهیزاتی که در اختیار کارمندان قرار می گیرد.

2 - سطح هنجارها و استانداردها.

 این جنبه کمتر آشکار، نقاطی را گرد هم می آورد که برای برخی قابل مشاهده و برای برخی ناخودآگاه است. اینجاست که فرآیندهای مختلف و درک ارزش های شرکت قرار دارد. سپس ارزش‌های شرکت را شناسایی می‌کنیم که رفتار کارکنان را تعیین می‌کند. رفتار آنها سپس با ارزش های جمعی سازگار می شود و نگرش مناسبی اتخاذ می کند.

3- سپس سطح فرضیه ها در پایین مقیاس

از یادگیری نامرئی و اغلب ناخودآگاه تشکیل شده است. این عناصر به قدری در بین افراد شرکت جا افتاده است که حتی به چشم نمی آیند. آنها نکات اساسی را نشان می دهند که نحوه واکنش کارکنان به محیط خود را تعیین می کند.

ترنس دیل و آلن کندی، پیشگامان فرهنگ شرکتی، از اولین کسانی هستند که در این زمینه نوشتند. به گفته آنها، فرهنگ شرکتی بر شش نکته استوار است:

·        داستان: این شرکت بر چه اساسی بنا شده است. گذشته ای مشترک برای همه چیزهایی که آنها را گرد هم می آورد. داستانی که ارزش های شرکت را تعریف می کند.

·        ارزش‌ها و باورها: عناصری که با هم متحد می‌شوند و تصویر فرهنگی شرکت را مشخص می‌کنند.

·        مناسک و تشریفات: مناسبت های مختلف برای گرد هم آوردن کارمندان. چه این لحظات کوچک باشند یا بزرگ، به ما امکان می دهند لحظات اشتراک گذاری را ترویج کنیم.

·        چهره‌های قهرمان: رهبرانی که مظهر ارزش‌های شرکت هستند و الگوی همه کارکنان هستند.

·        داستان‌های نمادین: این تصاویر ارزش‌های شرکتی است که توسط شخصیت‌های قهرمان مشخص شده است.

·        شبکه فرهنگی: همه افرادی از پایین تا بالای نردبان که به انتشار ارزش های شرکت کمک می کنند.

بر اساس این عناصر که فرهنگ سازمانی را تشکیل می دهند، Deal & Kennedy چهار مدل غالب را شناسایی کرده اند.

فرهنگ «ماچو»،

فرهنگ همه یا هیچ. اعضای این فرهنگ شرکتی بازیگوش هستند و پیرو چیزی هستند که می توانیم آن را فرهنگ ستاره ای بنامیم. او با ذوق بالا برای ریسک با ایده های بزرگ مشخص می شود. این باعث رضایت فوری از اعمال تهاجمی می شود. شهرت آن بر اساس موفقیت و قدرت آن است. این مدل اغلب در زمینه های خلاقانه مانند تبلیغات، مد، موسیقی یا حتی سینما یافت می شود.

2- فرهنگ ریسک معروف به شرکت شرط بندی

 بازیگران این فرهنگ افرادی با احتیاط هستند که طرفدار شیوه کار آرام هستند. و بسیار منظم این نوع فرهنگ در پروژه های بزرگی که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارند کار می کند. هم کارمندان و هم مدیران به دانش شرکت تکیه می کنند، حتی اگر این به معنای داشتن فرآیند تحلیلی و کندتر باشد. این مدل اغلب در زمینه های صنعت و فناوری اتخاذ می شود.

3 - فرهنگ «سخت کار، سخت بازی» یا فرهنگ نان و بازی

 ما در اینجا یک مدل کاملا متفاوت پیدا می کنیم زیرا همه چیز بر اساس ظاهر، تصویر برند است. کار تیمی ضروری است و فرصت ها عالی هستند. تشریفات شرکتی به منظور ارائه ارتباطات خارجی هوشمند مورد تاکید قرار می گیرند. این مدل نمونه ای از بخش های فناوری اطلاعات، کالاهای مصرفی و حتی تجارت خودرو است.

4 - فرهنگ "فرایند" بسیار بوروکراتیک

 قهرمانان داستان بسیار به قوانین و رویه ها وابسته هستند. سلسله مراتب در پیش زمینه است. کسب و کار به طور موثر اجرا می شود و جو کاملاً سخت و رسمی است. این مدل اغلب در ادارات، شرکت های بیمه یا مقامات یافت می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد