رابرت ای. کوئین و کیم اس. کامرون از دانشگاه میشیگان در آن آربور ویژگی هایی را بررسی کردند که کسب و کارها را موثر می کند. از میان فهرستی از 39 ویژگی، محققان دو قطب کلیدی را شناسایی کردند: (1) تمرکز و یکپارچگی داخلی در مقابل تمرکز و تمایز خارجی، و (2) انعطافپذیری و اختیار در مقابل ثبات و کنترل.
این کیفیت ها به صورت بصری در چارچوب ارزش های رقابتی، که بخشی از ابزار ارزیابی ساختار سازمانی معتبر و پرکاربرد است، نشان داده می شوند. یک جستجوی سریع در گوگل ممکن است مقالاتی را پیدا کند که از پنج تا هشت نوع فرهنگ شرکتی ذکر شده است. با این حال، چهار نوع کوین و کامرون به طور کلی پذیرفته شده است و به نظر می رسد که بر هر گونه تغییرات تأثیر می گذارد.
فرهنگ قبیله متمرکز بر مردم است به این معنا که شرکت احساس می کند مانند خانواده است. این یک محیط کاری بسیار مشارکتی است که در آن برای هر فردی ارزش قائل است و ارتباطات در اولویت قرار دارد. فرهنگ قبیله اغلب با یک ساختار افقی همراه است که به شکستن موانع بین C-suite و کارمندان کمک می کند و فرصت های مربیگری را تشویق می کند. این شرکتها کنشگرا هستند و تغییرات را پذیرفتهاند، که گواهی بر ماهیت بسیار انعطافپذیر آنهاست.
مزایا: فرهنگ قبیلهای دارای نرخ بالایی از مشارکت کارکنان است و کارکنان شاد مشتریان راضی هستند. به دلیل محیط بسیار سازگار آن، امکان بزرگی برای رشد بازار در فرهنگ قبیله وجود دارد.
معایب: حفظ فرهنگ شرکتی به سبک خانوادگی با رشد شرکت دشوار است. بعلاوه، با ساختار رهبری افقی، عملیات روزانه ممکن است به هم ریخته و فاقد جهت به نظر برسد.
سازگار، تیم محور با ساختار افقی؟ جای تعجب نیست که فرهنگ قبیله ای اغلب در استارت آپ ها و شرکت های کوچکتر دیده می شود. سازمانهای جوانی که تازه شروع به کار کردهاند، تاکید زیادی بر همکاری و ارتباطات دارند، رهبری برای بازخورد و ایدهها به کارکنان نگاه میکند و شرکتها تیمسازی را در اولویت قرار میدهند.
برای شرکتهایی که درصد زیادی از کارمندان از راه دور مانند Hireology ارائهدهنده فناوری منابع انسانی کار میکنند، ایجاد یک فرهنگ و ساختار سازمانی همدلانه و ارتباطی کلید موفقیت است. جوئل شلوند، معاون مهندسی در Hireology گفت: "وقتی یک تیم ترکیبی دارید، کارکنان محلی شما می توانند به پر کردن شکاف ها و ایجاد همدلی کمک کنند." این تیم برای کمک به کارکنان برای درک بهتر و درک نقش همتایان خود، تبادلات شغلی را هماهنگ کرد.
چگونه این فرهنگ را در سازمان خود ایجاد کنید: برای پرورش فرهنگ قبیله ای در شرکت خود، اولین قدم شما این است که به کارمندان خود مراجعه کنید. ارتباطات برای یک فرهنگ قبیله ای موفق حیاتی است، بنابراین به تیم خود بگویید که آماده بازخورد هستید. دریابید که آنها برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند، دوست دارند چه چیزی تغییر کند، چه ایده هایی برای پیشبرد بیشتر شرکت دارند. مرحله دوم: افکار آنها را در نظر بگیرید و آنها را عملی کنید.