دو رویکرد برای انجام تجزیه و تحلیل شغل وجود دارد که یکی رویکرد کار محور و دیگری رویکرد کارمند مدار است.
این رویکرد تجزیه و تحلیل شغل بر وظیفه واقعی درگیر در یک شغل تمرکز دارد. این رویکرد عمدتاً بر وظایف، کارکردها و مسئولیت های درگیر در یک شغل متمرکز است.
مثال . شغل مدیر دادگاه در محاکم (قوه قضاییه)، رویکرد تکلیف محور بیانیه تحلیل شغل عبارتند از
مدیر دادگاه تحت کنترل و راهنمایی رئیس قاضی در دادگاه عالی و قاضی ناحیه در دادگاه های ناحیه مربوطه فعالیت خواهد کرد.
او باید بر روی خط مشی ها و استانداردها، بر اساس دستورالعمل های قابل اجرا دادگاه های مافوق، کار کند، استانداردهای عملکرد قابل اجرا برای دادگاه (شامل به موقع بودن، کارآیی، کیفیت عملکرد دادگاه، زیرساخت ها، و منابع انسانی، دسترسی به عدالت، و همچنین برای سیستم های مدیریت دادگاه و مدیریت پرونده
او ارزیابی انطباق دستورالعمل های دیوان با چنین استانداردهایی را انجام خواهد داد. شناسایی نواقص و انحرافات؛ مراحل لازم برای دستیابی به انطباق را شناسایی کنید، چنین ارزیابی را به صورت جاری از طریق به روز رسانی سالانه حفظ کنید.
وی در هماهنگی با قوانین و سیاستهای دادگاه و با مشورت ذینفعان دیوان از جمله اصحاب دعوا، وکلا، کارکنان وزارتخانهها، دستگاههای اجرایی حامی وظایف قضایی مانند دادستان/پلیس/ سازمانهای خدماتی فرآیندی، سالانه تهیه، ارسال و بهروزرسانی خواهد کرد. یک برنامه 5 ساله توسعه دادگاه (CDP)، برای تایید دادگاه.
وی بر اجرای CDP مصوب نظارت کرده و با پیشرفت کار به قاضی ناحیه و دادگاه عالی گزارش می دهد.
او تضمین خواهد کرد که آمار مربوط به تمام جنبه های عملکرد دیوان مطابق با سیستم های ایجاد شده توسط دیوان عالی به طور دقیق و سریع گزارش می شود.
او اطمینان حاصل می کند که گزارش های مربوط به آمار به درستی تکمیل و در صورت لزوم ارائه می شود.
او تضمین خواهد کرد که فرآیندها، رویهها، خطمشیها و استانداردهای تعیینشده توسط دادگاه عالی برای مدیریت دادگاهها مطابقت دارند و از کیفیت محافظت میکنند، کارایی و به موقع بودن را تضمین میکنند و هزینهها را برای طرفین دعوی و دولت به حداقل میرسانند. و افزایش دسترسی به عدالت.
او اطمینان خواهد داد که سیستمهای مدیریت پرونده کاملاً با سیاستها و استانداردهای تعیینشده توسط دادگاه عالی برای مدیریت پرونده مطابقت دارند و نیازهای قانونی طرفین دعوا را از نظر کیفیت، کارایی و بهموقع بودن، هزینهها برای طرفین دعوی و دولت برطرف میکنند. سیستم های استاندارد برای مدیریت پرونده باید توسط دادگاه عالی هر چند وقت یکبار توسعه یابد.
او اطمینان خواهد داد که دادگاه استانداردهای تعیین شده توسط دادگاه عالی در مورد دسترسی به عدالت، کمک حقوقی، مکانیسمهای اختلاف جایگزین را رعایت کرده و کاربر پسند است.
او اطمینان حاصل خواهد کرد که دادگاه کیفیت استانداردهای قضاوت تعیین شده توسط دادگاه عالی را رعایت می کند.
او تضمین خواهد کرد که مدیریت منابع انسانی کارکنان وزارتی در دادگاه با استانداردهای مدیریت منابع انسانی که توسط دادگاه عالی تعیین شده است، مطابقت دارد.
او اطمینان حاصل می کند که سیستم های اصلی دادگاه ایجاد شده و به طور مؤثر عمل می کنند (مدیریت اسناد، مدیریت خدمات آب و برق، مدیریت زیرساخت ها و تسهیلات، مدیریت سیستم های مالی (حساب ها، حساب ها، پرداخت ها).
او اطمینان حاصل خواهد کرد که سیستم های فناوری اطلاعات دادگاه با استانداردهای تعیین شده توسط دادگاه عالی مطابقت دارند و کاملاً کارآمد هستند.
او شبکه ملی معوقات پیشنهادی را که قرار است برای نظارت بر رسیدگی به پروندهها در همه دادگاهها، در زمان و زمانی که راهاندازی شود، راهاندازی کند.
مدیر دادگاه مسئول اجرا، مدیریت شروع ورود داده ها، ارائه خدمات و نظارت بر پروژه دادگاه الکترونیکی در حوزه/دادگاه عالی مربوطه خواهد بود.
او باید سایر وظایف و وظایف اداری را که ممکن است توسط رئیس قاضی در دادگاه عالی و قاضی ناحیه در دادگاه ناحیه محول می شود، انجام دهد.
او باید به رئیس دادگستری / قاضی ناحیه یا هر قاضی / افسر دیگری که توسط رئیس دادگستری / قاضی ناحیه معرفی شده است گزارش دهد و هر از گاهی وظایف محوله را انجام دهد.
این رویکرد تجزیه و تحلیل شغل بر بررسی ویژگی های انسانی مورد نیاز برای انجام کامل کار تمرکز دارد. ویژگی های انسانی به دانش، مهارت، نگرش و سایر ویژگی ها طبقه بندی شده است.
دانش اطلاعاتی است که افراد برای انجام کار به آن نیاز دارند. مهارت ها مهارت های مورد نیاز برای انجام هر کار هستند. توانایی ها ویژگی هایی هستند که در طول زمان نسبتاً پایدار هستند. سایر ویژگی ها همه ویژگی های دیگر هستند، معمولاً عوامل شخصیتی.
مثال
· مدیر دادگاه باید دارای مدرک M.B.A یا دیپلم پیشرفته در مدیریت عمومی از دانشگاه/موسسه معتبر هند باشد.
· وی باید حداقل 10 سال تجربه در زمینه مدیریت، تجربه/آموزش در مدیریت سیستم های I.T، مدیریت H.R، مدیریت سیستم های مالی داشته باشد.
· او نباید بیش از 40 سال سن دارند.
· او باید مهارت های ارتباطی عالی داشته باشد.
· او باید مهارت های کاربردی کامپیوتری عالی داشته باشد.