مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

نمودار سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

نمودار سازمانی چیست ؟ چارت سازمانی سندی است که روابط عملکردی، سازمانی و سلسله مراتبی را در یک شرکت نشان می دهد و ترسیم می کند. بنابراین یک نمای کلی از سازمان ساختاری منابع انسانی یک شرکت ارائه می دهد و وظایف هر یک را به تفصیل بیان می کند. ما می‌توانیم این سند را به‌عنوان یک نقشه‌برداری ساده‌شده واقعی از شرکت در نظر بگیریم، که به تجسم عینی پیوندهای فرماندهی و پیوندهای تبعی بین هر کارمند کمک می‌کند.

انواع مختلف نمودارهای سازمانی چیست؟

شکل های مختلفی از نمودار سازمانی وجود دارد. در این میان، رایج ترین آنها نمودار سازمانی هرمی، درختی و به اصطلاح چین خورده است.

نمودار هرمی رایج ترین است. از طریق خطوط عمودی که رابطه تبعیت را تعریف می کنند تعیین می شود. بالاترین سطح سلسله مراتبی در بالا قرار دارد. در نهایت، خطوط افقی مشاغلی را نشان می‌دهند که سطح سلسله مراتبی یکسانی دارند. نمودار درختی به صورت قرائت از چپ به راست ارائه شده است. بنابراین، بالاترین سطح سلسله مراتبی شرکت در سمت چپ قرار دارد. بنابراین، پایین ترین سطح سلسله مراتبی در سمت راست منتهی می شود.

طرحواره سازی به اصطلاح "تا خورده" در نیمه راه بین هرم و درخت یافت می شود. در واقع، می توان آن را از بالا به پایین و همچنین از چپ به راست خواند.

چرا یک نمودار سازمانی ایجاد کنیم؟

چندین عنصر برای ایجاد یک نمودار سازمانی ضروری است. توسط آنها:

·        حرفه ای با مهارت های گرافیکی. علاوه بر این، به طور کلی توصیه می شود که این شخص دارای برخی از ارشدیت ها برای درک ساختار کلی شرکت باشد.

·        فهرستی از تمام موقعیت هایی که شرکت را تشکیل می دهند تنظیم کنید.

·        پیوندهای عملکردی را تعریف کنید که تجارت های مختلف و روابط فرعی را به هم مرتبط می کند.

·        یک طرح گرافیکی ایجاد کنید که مطابق با منشور گرافیک شرکت (آرم، رنگ، تایپوگرافی و غیره) باشد.

صرف نظر از ماهیت ساختار، چه یک شرکت تجاری یا صنعتی، چه وزارتخانه، بیمارستان، آژانس ارتباطی یا هر ساختار دیگری، استفاده از نمودار سازمانی محدود نیست و امکان تعریف یک کارآمد را فراهم می کند. سازماندهی تنوع وظایف و کارکردهای ساختاری که منابع انسانی را به کار می گیرد.

شکل نیز به زمینه فعالیت بستگی دارد. در واقع، فلوچارت را می توان در اشکال مختلف گرافیکی تولید کرد. در عمل، ما اغلب خود را با نمایشی مواجه می‌شویم که موقعیت‌های مختلف را با مستطیل‌هایی که با خطوطی به هم مرتبط شده‌اند، طرح‌واره می‌کند. بنابراین، برای پرداختن به جزئیات، خطوط عمودی روابط فرماندهی و تبعیت مستقیم را تعریف می‌کنند، در حالی که خطوط افقی روابط برابری را تعریف می‌کنند.

همچنین معمولاً موقعیت‌های با مسئولیت بالا به شکل بیضی نشان داده می‌شوند.

هدف نهایی این است که بتوانیم کل سازمان ساختاری شرکت را به همراه سلسله مراتب دقیق آن به طور فوری مشاهده کنیم.

چارت سازمانی چقدر برای یک پروژه مفید است؟

در چارچوب یک پروژه خاص، یک نمودار سازمانی به تعریف ساده و مختصر همه کارکردها در پروژه دوم کمک می کند و بنابراین به توزیع وظایف و مسئولیت های هر یک کمک می کند.

این امر خطر ابهام و سوء تفاهم را محدود می کند و ارتباطات و کار هر یک از کارکنان را تسهیل می کند.

در نهایت، دیدن نمودار سازمانی که شامل جزئیات ساختاری ارائه دهندگان خدمات عادی و شرکای یک شرکت نیز می شود، غیرمعمول نیست. این می تواند به ویژه زمانی اتفاق بیفتد که یک شرکت تمام یکی از وظایف خود را برون سپاری کرده باشد، همانطور که می تواند در مورد همکاری با یک مرکز تماس صدق کند.

کلمات کلیدی مشابهی که در فرهنگ لغت ما به آنها اشاره شده است:

·        تجزیه و تحلیل عملکرد

·        مدیریت منابع انسانی

·        حوزه استراتژیک فعالیت ها

·        ادغام عمودی

·        پلانوگرام

·        دفتر جلو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد