ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی سیستماتیک عملکرد کارکنان و درک توانایی های یک فرد برای رشد و توسعه بیشتر است. ارزیابی عملکرد عموماً به روشهای سیستماتیک انجام می شود که به شرح زیر است:
· سرپرستان دستمزد کارکنان را اندازه گیری می کنند و آن را با اهداف و برنامه ها مقایسه می کنند.
· سرپرست عوامل پشت عملکرد کارکنان را تجزیه و تحلیل می کند.
· کارفرمایان می توانند کارکنان را برای عملکرد بهتر راهنمایی کنند.
ارزیابی عملکرد را می توان با توجه به اهداف زیر انجام داد:
· حفظ سوابق به منظور تعیین بسته های غرامت، ساختار دستمزد، افزایش حقوق و غیره.
· شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنان برای قرار دادن مردان مناسب در شغل مناسب.
· برای حفظ و ارزیابی پتانسیل موجود در فرد برای رشد و توسعه بیشتر.
· ارائه بازخورد به کارکنان در مورد عملکرد و وضعیت مربوط به آنها.
· ارائه بازخورد به کارکنان در مورد عملکرد و وضعیت مربوط به آنها.
· این به عنوان پایه ای برای تأثیرگذاری بر عادات کاری کارکنان است.
· برای بازبینی و حفظ برنامه های آموزشی و تبلیغاتی.
گفته می شود که ارزیابی عملکرد یک سرمایه گذاری برای شرکت است که می تواند با مزایای زیر توجیه شود:
ارزیابی عملکرد به سرپرستان کمک می کند تا برنامه های ارتقاء کارکنان کارآمد را تعیین کنند. در این رابطه، کارگران ناکارآمد می توانند در صورت اخراج یا تنزل درجه.
ارزیابی عملکرد به حذف بسته های غرامت برای کارکنان کمک می کند. ارزیابی شایستگی از طریق ارزیابی عملکرد امکان پذیر است. ارزیابی عملکرد سعی در ارزش بخشیدن به یک اجرا دارد. بسته های غرامت شامل پاداش، میزان حقوق بالا، مزایای اضافی، کمک هزینه و پیش نیازها بستگی به ارزیابی عملکرد دارد. معیارها باید شایستگی باشد نه ارشد.
روش سیستماتیک ارزیابی عملکرد به سرپرستان کمک می کند تا سیاست ها و برنامه های آموزشی را تنظیم کنند. این به تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف کارکنان کمک می کند تا مشاغل جدیدی برای کارکنان کارآمد طراحی شود. همچنین در تنظیم برنامه های توسعه آینده کمک می کند.
ارزیابی عملکرد به سرپرستان کمک می کند تا اعتبار و اهمیت روش انتخاب را درک کنند. سرپرستان از اعتبار و در نتیجه نقاط قوت و ضعف روش انتخاب آگاه می شوند. تغییرات آینده در روش های انتخاب را می توان در این زمینه ایجاد کرد.
برای یک سازمان، ارتباط موثر بین کارکنان و کارفرمایان بسیار مهم است. از طریق ارزیابی عملکرد، ارتباطات را می توان به روشهای زیر جستجو کرد:
· از طریق ارزیابی عملکرد سازمان، کارفرمایان می توانند مهارت های زیردستان را درک کرده و بپذیرند.
· زیردستان نیز می توانند درک کرده و در مافوق اعتماد و اطمینان ایجاد کنند.
· همچنین به حفظ روابط مدیریتی صمیمی و مناسب کمک می کند.
· روحیه کار را تقویت می کند و روحیه کارکنان را تقویت می کند.
· همه عوامل فوق ارتباط موثر را تضمین می کند.
ارزیابی عملکرد به عنوان یک ابزار انگیزشی اهداف ارزیابی عملکرد در سازمان عمل می کند. در صورت دستیابی به اهداف، از طریق ارزیابی عملکرد کارکنان، می توان کارآیی فرد را تعیین کرد. این به خوبی به فرد انگیزه برای کار بهتر می دهد و به او کمک می کند تا عملکرد خود را در آینده بهبود بخشد.