مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مشاوره مدیریت

اصول مدیریت سازمانی

مدیریت دانش سازمانی چیست و از کجا می توان آن را پیدا کرد؟

درست مانند انسانها ، اعضای قبیله فیلها به طور صریح و معنادار با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. حافظه فیل ها می تواند تا 50 سال طول بکشد. به عنوان مثال ، آنها می توانند محل سوراخ های آبیاری صدها مایل دورتر را به خاطر بیاورند - که در ساوانا بسیار مفید است. سازمان خود را مانند یک قبیله فیل تصور کنید که دارای دانش ارزشمندی برای تصرف و اشتراک گذاری است.

مدیریت دانش در سازمان مجموع تمام دانش موجود در یک سازمان است که می تواند ارزش تجاری را ارائه دهد. ممکن است از مالکیت معنوی ، دانش محصول ، درس های شکست و موفقیت ، کنفرانس ها یا ارتباطات با مشتری ، فقط برای ذکر چند منبع استفاده شود. دانش همیشه توسط افراد آموخته ، حفظ و منتقل می شود ، بنابراین مسئولیت اصلی منابع انسانی (HR) کمک به مدیریت این دانش است.

یک رویکرد برای به دست آوردن دانش سازمانی ، مخازن به عنوان بخشی از تلاش مدیریت دانش است. این امر بسیار مهم است اگر بخواهید هر بار که کارمندی ترک می کند ، از دست دادن 42 درصد از اطلاعات شرکت مربوط به نقش شغلی جلوگیری کنید. و از آنجا که بطور متوسط ​​200 ساعت غیرمولد در محل کار به دلیل عدم دسترسی به دانش مربوطه صرف می شود ، ارزش سرمایه گذاری در این زمینه مهم از منابع انسانی را دارد.

انواع دانش و مدیریت دانس سازمانی

مدیریت دانش در سازمان را می توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد:

دانش صریح

دانش صریح به راحتی مستند و غیرقابل انکار است ، مانند رویه ها و خط مشی ها ، عملکرد محصول و خدمات ، وظایف گام به گام ، تحقیق و محتوا. به احتمال زیاد توسط نویسندگان فنی ، استراتژیست های محتوا ، طراحان آموزشی و معماران اطلاعات مستند شده است.

دانش ضمنی

دانش ضمنی یک حس آموخته شده از دانش عملی است که بیان آن سخت است ، مانند نحوه تعمیر سیستم کامپیوتری. این حوزه متخصصان موضوعی شماست ؛ درون سر کارکنان خود نگه داشته می شود ؛ و از طریق آموزش ، راهنمایی و اجتماعات عملی منتقل می شود. به گفته Nonaka & Takeuchi ، "دانش ضمنی دانش تجربه است و تمایل به ذهنی و فیزیکی دارد. این درباره "اینجا و اکنون" است ، مربوط به یک زمینه عملی خاص است. "

مدیریت دانش ضمنی

دانش ضمنی یا دانش نهفته ، تجربه ای شهودی و نهفته است. قابل وصف نیست ، اما وقتی آن را مشاهده می کنید ، مانند تجربه کارکنان ارشد ، متخصصان موضوعات ، ماهیت روابط حرفه ای و فرایندهای نهادی ، آن را می دانید. از طریق روابط اجتماعی منتقل می شود.

 

منابع دانش

اکنون که می دانیم چه نوع دانش باید مورد توجه قرار گیرد ، منابع احتمالی دانش را بررسی خواهیم کرد. دانش تقریباً در هر جایی از سازمان شما یافت می شود و در اشکال ملموس و نامشهود زیادی وجود دارد. مثلا:

·        فردی - دفترچه یادداشت شخص ، اسناد و پرونده های گم شده ، سوالات و شکایات مشتری یا حافظه فرد. اینها منابع خوبی برای دانش ضمنی هستند.

·        گروه/جامعه - جوامع عملی ، جوامع ممتاز ، تیم های پروژه ، تیم های داخلی ، گروه های آموزشی ، برنامه های راهنمایی. اینها منابع خوبی از دانش صریح ، ضمنی و ضمنی هستند.

·        ساختاری - روالها ، فرایندها ، فرهنگ ، روشهای سنتی انجام کارها ، سیستم های فناوری اطلاعات ، تامین کنندگان. اینها منابع دانش ضمنی هستند.

·        حافظه سازمانی - دانش کل سازمان شما. این می تواند در دستورالعمل ها ، مقررات ، گزارش ها ، تحقیقات بازار ، سوابق و داده ها موجود باشد. اینها منابع خوبی برای ترکیبی از دانش ضمنی و صریح هستند.

یک مثال روشن از منابع فردی ، سازمانی و ساختاری دانش ضمنی و ضمنی ، آن چیزی است که می تواند از نشت نفت BP در سال 2006 در خلیج پرودوه جلوگیری کند. این نشت به مدت 5 روز کشف نشد و منجر به کمبود سوخت در پمپ بنزین های ایالات متحده شد - چه برسد به اینکه 900000 لیتر نفت به اقیانوس ریخته شود.

دلیل این فاجعه چیست؟ یک کارمند باتجربه و واجد شرایط با دانش تخصصی شرکت را ترک کرده بود و کارمند به دلایل بودجه جایگزین نشده بود. این بدان معناست که هیچ کس نمی تواند از وقوع فاجعه جلوگیری کند.

عدم ثبت این نوع دانش ، این خطر را ایجاد می کند که کارکنان آینده اشتباهات گذشته را تکرار کرده و صدها میلیون دلار از دست بدهند. و با این حال یک سوم متخصصان منابع انسانی می گویند که شرکت های آنها دانش تخصصی را جمع آوری و به اشتراک نمی گذارند.

مخازن دانش

بنابراین در حال حاضر چه کاری می توانیم انجام دهیم تا چنین دانش مهم و تخصصی را در سازمان های خود ثبت کنیم؟ این دقیقاً همان چیزی است که مخازن دانش برای آن ایجاد شده است.

کریس کیمبل ، دانشیار مدرسه بازرگانی Kedge ، تعریف مخزن دانش را "یک سیستم کامپیوتری است که به طور مداوم دارایی های دانش یک سازمان را ضبط و تجزیه و تحلیل می کند."

دانش را می توان در بسیاری از نقاط ضبط کرد ، اما به احتمال زیاد در یک مدیریت دانش نگهداری می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد