ما اصطلاح "مدیریت استراتژیک" را اغلب استفاده می کنیم، اما این دقیقاً به چه معناست؟ برای برخی، ممکن است واضح به نظر برسد، اما واقعیت این است که این اصطلاح زیر سطح زیادی دارد که ارزش بسته بندی دارد.
برای درک اینکه مدیریت استراتژیک از سطح پایه چیست، بیایید به دوستان خود در انجمن برنامه ریزی استراتژیک (ASP) مراجعه کنیم که این اصطلاح را در راهنمای بدن دانش (BOK 2.0) تعریف می کنند:
مدیریت استراتژیک فرایند برنامه ریزی مستمر، اجرا، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی همه مواردی است که برای یک سازمان برای دستیابی به اهداف و اهداف خود در پیگیری جهت آینده ضروری است. این شامل تصمیمات و اقداماتی است که عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند.
هنگامی که مفهوم را به اصول اولیه خلاصه می کنید، "مدیریت استراتژیک" شامل مدیریت برنامه استراتژیکی است که توسعه داده اید و نظارت بر عملکرد در طول راه.
مدیریت یک برنامه استراتژیک کار ساده ای نیست ؛ بسیاری از فرایندها به طور همزمان اجرا می شوند که باید به طور مداوم تحت نظارت قرار گیرند. داشتن بینشی در مورد هر یک از این فرایندها، منابع مورد نیاز آنها و نحوه عملکرد همه آنها در جهت ماموریت و چشم انداز شرکت شما یک کار سخت است که می تواند برای مسئولان استرس و سرخوردگی ایجاد کند. خوشبختانه روش های اثبات شده ای وجود دارد که متخصصان می توانند برای مدیریت موفقیت آمیز استراتژی به آنها تکیه کنند.
مدیریت استراتژی به زبان ساده خوب برای هر شغلی دقیقاً یکسان به نظر نمی رسد، اما از یک نقشه راه مشابه پیروی می کند. این نقشه راه را می توان به شش مرحله تقسیم کرد:
· ارزیابی و سازماندهی کنید
· ارزیابی زیست محیطی
· تدوین استراتژی
· برنامه ریزی استراتژیک
· اجرای استراتژی
· مدیریت اجرایی
· کمی عمیق تر رفتن
· فاز 1: منظور از "ارزیابی و سازماندهی" ارزیابی جهت و استراتژی های کنونی سازمان و طراحی و سازماندهی برنامه راه اندازی مناسب بر اساس این ارزیابی است.
· فاز 2: ارزیابی محیطی شامل تجزیه و تحلیل های خارجی در مورد روندهای کلان و خرد که بر سازمان تأثیر می گذارد، تجزیه و تحلیل داخلی بر شایستگی های اصلی سازمان و ارزیابی SWOT بر اساس این تحلیل ها است.
· فاز 3: مرحله تدوین استراتژی عبارت است از تعیین جهت استراتژیک سازمان و ایجاد استراتژی های سطح بالا برای دستیابی به وضعیت مطلوب آینده.
· فاز 4: مرحله برنامه ریزی استراتژیک جریانهای فرآیند را برای توسعه یک برنامه استراتژیک بلندمدت برای هدایت تصمیم گیری رهبری و توسعه یک برنامه عملیاتی استراتژیک کوتاه مدت برای هدایت اجرای کارکنان ارائه می دهد.
· فاز 5: اجرای استراتژی به معنی همسویی سازمان در پشت استراتژی و اجرای برنامه عملیاتی استراتژیک از طریق ارتباطات موثر، مدیریت تغییر، مدیریت پروژه و تکنیک های مدیریت ریسک است.
· فاز 6: مدیریت عملکرد برای سنجش عملکرد استراتژی سازمان، یادگیری از سیگنال های ضعیف و تطبیق چابک برنامه برای تبدیل شدن به یک سازمان متمرکز بر استراتژی است که مدیریت استراتژیک را به عنوان یک فرایند در حال انجام دارد.
ما به عنوان بخشی از دوره آنلاین خود، سیستم های عملکرد مدیریت استراتژیک، هر یک از اجزای سیستم های مدیریت استراتژیک را به طور عمیق پوشش خواهیم داد. این دوره، که توسط معاون عملیات ما، داگ ماریس و رئیس استراتژی های LBL، راندال رولینسون، به صورت زنده آموزش داده می شود، سه شنبه 19 سپتامبر آغاز می شود.
آیا می خواهید قبل از ثبت نام در دوره موسسه مشاوره مدیریت غزال اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در وبینار رایگان ما در 7 سپتامبر ثبت نام کنید. در این وبینار، مربیان دوره سیستم های عملکرد مدیریت استراتژیک مهارتها و قابلیتهای کلیدی مدیریت استراتژیک را که سازمانها باید داشته باشند را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند استراتژی متمرکز و چابک باشند.